Bli ett miljöproffs

Vi är många som önskar att handla på ett omdömesgillt och miljövänligt sätt. Här får du en lista på sådant som du själv kan bidra med.

Cykla gärna till begravningsplatserna. Har du svårt att gå får du gärna cykla ända fram till gravplatsen.

Använd vår egenkomposterade näringsrika jord till gravrabatten.  Den tillhandahålls i särskilda behållare vid vattenposter.

Plantera perenner eller anlägg en blandrabatt med perenner, vårlökar, penséer och sommarblommor. Tips och idéer hittar du t ex under rubriken GRAVSKÖTSEL på denna hemsida.

Be att få papper som emballage runt blommor, inte plast eller glansfolie.
Välj levande ljus till gravlyktan, inte batteriljus.

Ny gravplats:
Välj en återanvänd gravsten. Det finns många vackra stenar som tillfaller kyrkogårdsförvaltningen när gravar lämnas tillbaka. Mot en hanteringsavgift kan dessa stenar få nya ägare och omarbetas av lokal stenindustri. Bra för miljön och för kulturmiljön!

Välj komposterbara blomsterprydnader.

Har du egna tips? anke.decker@svenskakyrkan.se

Läs mer i vår miljöfolder!

Birgitta Linåker

Kyrkogårdsförvaltningen i Kalmar

Chef för begravnings- och serviceverksamheten

Mer om Birgitta Linåker