Foto: Anna Braw

Gudstjänster 29 mars

Den 27 mars kom nya restriktioner för att förhindra smittspridning. Vi fortsätter fira gudstjänst och följer dem noga. Läs här för att få veta hur det blir i din församling!

Svenska kyrkan i Kalmar

Efter samråd med prost, kyrkorådets ordförande och pastoratets församlingsherdar har vi idag den 28 mars beslutat att fira högmässor i Kalmar pastorats fem församlingar på söndag den 29 mars. Vi följer biskops Fredriks rekommendationer att fortsätta att fira gudstjänst så länge det är möjligt för människor att samlas. I två av våra kyrkor, Kalmar domkyrka och Två Systrars kapell, erbjuder vi dubblering av våra gudstjänster vid behov för att kunna följa regeringens beslut om sammankomster med högst 50 deltagare.  Vi iakttar stor försiktighet och håller goda avstånd för att undvika smittspridning. Vi uppmanar även människor i riskgrupper att fira gudstjänst i hemmet tills vidare.

Vikarierande kyrkoherde
Annette Öderwall

Detta innebär:

Kalmar domkyrka -- klockan 11 med möjlighet till ytterligare gudstjänsttid om inte alla får plats

Kalmar S:t Johannes kyrka -- klockan 10

S:ta Birgitta kyrka -- klockan 10.30

Heliga Korsets kyrka -- klockan 10

Två Systrars kapell -- klockan 10 med möjlighet till ytterligare en gudstjänsttid om inte alla får plats

”Sitt så att det får plats en bredaxlad ängel mellan dig och dem du har runt dig”, skrev Västerås stifts biskop Mikael Mogren häromdagen. Det är en bra tumregel nu!

Hälsning från biskop Fredrik Modéus:

STÄLL OM OCH FORTSÄTT FIRA GUDSTJÄNST

Dagens regeringsbeslut som förbjuder allmänna sammankomster med fler än 50 personer påverkar naturligtvis många församlingars gudstjänstliv. Regeringens och Folkhälsomyndighetens tydliga budskap vid dagens presskonferens var att situationen nu kräver stora insatser från oss alla. Jag har just skickat ett brev till stiftets kyrkoherdar med anledning av beslutet. Trots att det är långt vill jag dela det med dig här på Facebook.

För gudstjänstlivet i Växjö stifts församlingar betyder regeringens beslut att från och med söndagen den 29 mars är antalet gudstjänstdeltagare per gudstjänst begränsat till maximalt 50 personer. Antalet inkluderar präst, vaktmästare, musiker, kyrkvärd, kör etc. och ordningen gäller till dess regeringen förändrar regelverket. I kyrkor där 50 personer endast ryms om gudstjänstfirarna sitter tätt samman minskas det maximala antalet gudstjänstdeltagare till det antalet personer som kyrkoherden beslutar. En utgångspunkt kan vara att gudstjänstdeltagarna ska ha möjlighet att sitta med 1-2 meters avstånd till varandra.

Jag vill uppmuntra dig som är kyrkoherde i en församling där en eller flera kyrkor brukar samla över 50 gudstjänstdeltagare att ställa om så att ni i aktuella kyrkor firar flera smågudstjänster i stället för en stor. Det är naturligtvis en pedagogisk utmaning att få människor att komma på ett annat klockslag än det vanliga, men det är en bättre ordning än att människor ska hindras från att fira gudstjänst. Var också flexibla så att ni, om behov uppstår, kan fira extra gudstjänster direkt efter ordinarie.

Denna rekommendation är som ni förstår exceptionell. Vi är fortfarande bara i början av smittspridningen och stora uppoffringar krävs och kommer att fortsätta att krävas av oss. Gudstjänsten är själva livsnerven för oss som kristna. Det är min absoluta åsikt att gudstjänst ska fortsätta att firas så länge det är möjligt för människor att samlas. Kyrkans klockor ska ringa, gudstjänst ska firas och kyrkor ska hållas öppna och tillgängliga för människors enskilda bön och andakt på tider då gudstjänst inte firas.

De flesta kyrkor samlar färre gudstjänstfirare än normalt. Många ”trotjänare” stannar hemma då de tillhör en riskgrupp. Låt inte kontakten med människorna upphör bara för att de är förhindrade att komma till gudstjänsten, intensifiera kontakten istället. Ring och hör efter hur de mår, erbjud hjälp med t.ex. matinköp. Kanske kan ni fira en enkel ”telefonandakt” med bön och välsignelse? Tillgängliggör församlingens gudstjänster digitalt. Dela predikan med de som inte kan komma.

Kyrkans uppdrag är att förkunna evangeliet om Kristus även i tider då vi behöver göra det på nya sätt. Vi behöver fortsätta att be för världen, samhället och människorna. Vi behöver fortsätta att be för sjukvårdspersonal, beslutsfattare och sjuka. Vi behöver fortsätta att be för utsatta, svaga och döende.

Östrabo den 27 mars 2020
+Fredrik