Emma är ny församlingsherde i Kalmar domkyrka

Nyhet Publicerad

Från 1 juli tillträder Emma Janerheim som församlingsherde i Kalmar domkyrka. På söndag leder hon sin första högmässa. Läs Emmas egen presentation av vem hon är!

Jag kommer närmast från Jönköping där jag varit arbetsledande präst i Sofiakyrkan. Jönköping har varit mitt och familjens hem i 10 år men nu har flyttlasset landat i Kalmar och vi håller som bäst på att komma i ordning. Kalmar är inte okänt för mig då jag är uppväxt utanför Kalmar. Det är nu många år som jag varit ifrån staden, så sommaren kommer ge möjlighet att tillsammans med min man Jakob och våra tre barn på 8, 6 och 2 år upptäcka den på nytt. Barnen är redan glada över alla badplatser Kalmar kan erbjuda.

För mig ligger gudstjänsten varmt om hjärtat – här möts vi som församling och delar tro och liv med varandra, ung som gammal för att lovsjunga och be. Under en lång tid av pandemi har jag saknat detta otroligt mycket och är glad över att vi åter får samlas till gudstjänst. Det är en ynnest att som präst få vara med i livets alla skeenden – möta det lilla dopbarnet och ta farväl av någon som passerat 90. Möten med människor är väldigt spännande och kanske har du längtat efter församlingsgemenskap, jag tror att hösten kommer att öppna upp för många nya möten och detta ser jag fram emot!

På söndag 4 juli kommer jag att leda högmässan 11.00 i Domkyrkan, välkommen att dela den i kyrkan eller via Facebook!

Jag ser fram emot att få lära känna er och församlingen – be för mig såsom jag ber för er!

Guds välsignelse!
Emma Janerheim