Foto: Kristina Lindberg

Kalmar domkyrka har begravningstid kl 10.00 på helgfria fredagar.

Begravningsgudstjänsten skall ge de sörjande tillfälle att få ta ett värdigt och fint avsked av den avlidne, att få stanna upp, minnas och sörja.

Gudstjänsten skall ge hopp och förtröstan att döden inte är slutet för det har Jesus visat genom sin uppståndelse.

Det är en stund då vi överlämnar våra avlidna i Guds välsignande händer.

TACKSÄGELSE OCH SJÄLARINGNING

Tacksägelsen sker i regel en söndag efter dödsfallet för den som varit medlem i församlingen.
I domkyrkan så sker det i vår förbön då vi läser upp den avlidnes namn och ringer samtidigt i våra kyrkklockor.

Själaringning för våra avlidna i Kalmar församling sker i respiktive församling som den avlidne bodde i under högmässan. Anhöriga kan be om förflyttning av själraringning till annan kyrkan om det önskas.

BEGRAVNINGSGUDSTJÄNST

Begravningsgudstjänst i domkyrkan sker på fredagar kl.10.00.
Pastorsexpeditionen och begravningsbyråerna hjälper till att boka kyrkan vid begravning.

Prästen kommer sedan att kontakta de anhöriga och bestämmer i samråd tid för samtal.

Även musiker kommer att ta kontakt.

BEGRAVNINGSGUDSTJÄNSTENS ORDNING

Inledningsmusik
Psalm
Griftetal
Överlåtelse
Bibelläsning
Psalm el. musik
Begravningsbön
Herrens bön

När avskedet äger rum ute på kyrkogården avslutas gudstjänsten på följande sätt:

Välsignelse
 Psalm
 Avslutningsmusik
 Gravsättning
 Slutbön
 (Psalm)

För att ytterligare information och bokning hänvisar vi till Helena Erol.