Några barn sitter i bänkraden längst fram.
Foto: Johannes Frandsen

Källstorps församling

Där hav och land, himmel och jord möts.

Kontakta oss

Välkommen att höra av dig till oss som arbetar i Källstorps församling. Här hittar du kontaktuppgifter, både till församlingsexpedition och kyrkogårdsförvaltning.

Information om gudstjänster under påskhelgen i Källstorps församling, samt en bild på en minipåsklilja.
Påskens gudstjänster i Källstorps församling. Foto: Kerstin Lidell IKON

Se den animerade filmen om varför vi firar påsk

Allt om stilla veckan och påsk

Far och son odlar påskliljor i krukor utomhus.

Stilla veckan

Sista veckan i fastan kallas för stilla veckan. En del kallar den också för passionsveckan.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger i några trådar.

Påskafton – mitt emellan sorg och glädje

Påskafton är egentligen ingen helgdag, men före midnatt firar vi påskmässa i många kyrkor.

Påskris med fjädrar i turkos, gult och orange.

Påskdagen – Jesus har uppstått

När en grupp kvinnor kommer till Jesus grav är stenen bortrullad och hans kropp är inte där. Jesus har uppstått från döden.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

Ett runt kyrkfönster. I mitten syns Jesus som delar ut nattvard.

Annandag påsk – Jesus möter lärjungarna

Jesus visar sig för lärjungarna på olika sätt. De reagerar också olika. Några tvivlar, någon vill se bevis. Men oavsett deras reaktioner stannar Jesus hos dem och delar deras tillvaro.

Oljemålning på duk med motiv från Jesu passionshistoria.

Följ med på en Getsemanevandring

En Getsemanevandring är en meditation där vi i tanken stannar upp på de platser där Jesus var under sina sista dygn, innan han korsfästes.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Tankar inför helgen – i påsk

Läs en prästs funderingar inför påskhelgen.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben

Lunchkonsert

Måndagen den 6 maj är det Lunchkonsert i Södra Åby kyrka kl 12.00. Dagens gäst är Peter Wiktorsson som spelar saxofon och bjuder på ett program som heter Organ meets sax tillsammans med Elisabeth Türck vid orgeln.

En fyr vid havet och tre personer.

I skenet av en fyr - en barnmusikal

En berättelse om att välja väg och att ta hand om den som kommer i ens väg.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop i Källstorps församling

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. I Källstorps församling finns nio kyrkor att välja på och vi erbjuder doptider på lördagar och söndagar. Det går att nå oss via formuläret nedan eller ringa vår expedition på 0410-261 67, helgfria måndagar, tisdagar och torsdagar mellan klockan 10.00-12.00.

Kollage av personporträtt.

Anmäl dig till Kyrkdagar 2024 - Kallad till kärlek

Välkommen till Lunds stifts Kyrkdagar 2024: Kallad till kärlek. I två hela dagar, 10—11 september skapar vi en kreativ mötesplats för att ge inspiration, fortbildning, dialog, fördjupning, och känslan av fest och gemenskap. Dagarna är öppna för församlingsbor, ideella, förtroendevalda och anställda i Svenska kyrkan.