Foto: Magnus Aronsson /IKON

Diakoni

”Diakoni är uppdraget i kyrkan grundad i Kristi kärlek, att genom delaktighet, respekt och ömsesidig solidaritet möta varandra i utsatta livssituationer.” (Svenska kyrkans församlingsnämnd, 1999) Att utöva diakoni, dvs. att tjäna våra medmänniskor, är det uppdrag vi alla har fått genom dopet.

Jesus visar oss att gemenskapen med Gud är oskiljaktig från gemenskapen med medmänniskan. Genom sitt eget liv visar Han oss att Gud vill att vi ska hjälpa och göra gott för varandra. Han säger att Han har kommit för att tjäna oss. Det grekiska ordet för ”tjäna” är diakoni. Genom dopet är vi alla kallade till glädjen att hjälpa och tjäna varandra.

I Svenska kyrkan synliggörs detta genom att diakon är en av kyrkans tre vigningstjänster tillsammans med präst och biskop.

I Kalix församling finns en diakon på heltid och två på deltid. Vi gör gärna hembesök eller tar emot på församlingsgården för enskilda samtal.

Vi står till tjänst när du vill ha någon att tala med, behöver någon som lyssnar, vill samtala om oro, bekymmer, glädje, livsfrågor eller ditt andliga liv eller önskar förbön.

Om du undrar när du ska ta kontakt med präst eller diakon, så ansvarar prästerna för gudstjänster och förrättningar dvs. dop, vigslar och begravningar och tar emot bikt.

Om man inte har möjliget att komma till pastoratets gudstjänster så finns möjliget att ta emot nattvarden i hemmet. Kontakta expeditionen 0923-69800

Vi har tystnadsplikt. Att samtala med oss är kostnadsfritt.

Eftersom vi inte alltid är på plats på församlingsgården, ring till oss för att boka tid och plats. Om du har frågor om verksamheten så har vi olika ansvarsområden.

Brita: leder symöten i Bondersbyn och Siknäs. Leder tillsammans med Mattias Johnselius sångstunder på äldreboenden och sköter uppvaktningen av församlingens 90 och 100 åringar. Brita tar emot dig för enskilda samtal, själavård och andlig vägledning.

Erika: Arbetar 75% och ansvarar för symöten i Kalix och sjukhuskyrkan.

Minna: Arbetar 75% och ansvarar för mission, bland annat genom att samordna act Svenska kyrkans kampanjer i församlingen, hon arbetar även med hållbarhet och pilgrimswalk. Minna ansvarar för den finskspråkig verksamhet i församlingen.

Välkommen att höra av dig till oss!