Bild från Murjeks församlingshem
Foto: Jokkmokks församling

Advent och jul i Jokkmokks församling 2020

En hälsning från kyrkoherde Gotthard Nilsson

Advents- och jultiden är här och den blir mycket annorlunda här i Jokkmokks församling. Restriktionerna för covid-19 pandemin gör att vi tillsvidare
inte kommer att genomföra våra helgsmålsböner på lördagarna, och det blir inte några gudstjänster på söndagarna.
Gudstjänst med dop, vigsel och begravning fortsätter vi med men det blir få deltagare som kan komma med. Ett tråkigt besked men av vikt för framtiden.

Vi följer restriktionerna vecka för vecka och förändras bestämmelserna så tar vi nya beslut om gudstjänster. Håll koll på predikoturerna i tidningarna, besök vår hemsida på nätet, ring och fråga oss när ni undrar.

Vi får försöka hålla kontakt med varandra på nåt sätt. Tänd ljus, vinka till varandra, ring upp nån, be för varandra, slå upp psalmboken och sjung en julpsalm eller knappa i gång julens musik på en dator eller telefon. Nog ska vi fira jul på några nya sätt hoppas jag.

Vinterhälsningar från Gotthard Nilsson, Jokkmokks församling.

Vi satsar fortsättningsvis på att synas och höras digitalt i större utsträckning:

Här på hemsidan kommer du att kunna se andakter i advents- och jultid. Kan ses fr.om lördag kväll kl. 18.00

• 1:a advent - andakt på lulesamiska och svenska från Jokkmokks kyrka.
  • 2:a advent - andakt från Gamla kyrkan
  • 3:e advent - andakt på nordsamiska och svenska från Gamla kyrkan
  • 4:e advent - andakt från Gamla kyrkan
  • Julandakt från gamla kyrkan - publiceras 23 dec.

Gamla kyrkans klockor kommer även fortsättningsvis att ringa in helgen på lördagar kl. 18.

Missa inte Lelle leopards adventska-lelle-lender!