Aktuell information

Hälsning från kyrkoherden

Onsdag 1 april

Det är naturligt att många blir oroliga och känner otrygghet i dessa tider när hela världen har drabbats av en pandemi. En hel del av oron är berättigad och kan hjälpa oss att ta obekväma beslut för att skydda och rädda liv. Annan oro är av mer existentiell karaktär och kan också vara i högsta grad berättigad. Vi ställer oss i dessa oroliga tider de mest grundläggande frågorna om livet och döden. När hälsan är hotad vad hjälper då allt annat som ger oss trygghet och mening om vi inte får äga själva livet?

Kristen tro ger oss vägledning och när vi söker Gud och hans hjälp i våra böner så kan han komma oss till hjälp med ny tro på livet men också en förtröstan inför det avslut som förr eller senare kommer. För några tidigare än man hade väntat sig. Men ingen av oss vet hur många dagar vi har här på jorden.

För mig är det en tröst att kunna bedja den gamla Psaltarpsalmen som i den nya bibelöversättningen fick en ny språkdräkt, men som ändå bär på samma andliga visdom. Allt vilar inte i mina egna händer. Istället får jag förtrösta på Gud, den gode Herden.

”Herren är min Herde, ingenting skall fattas mig. Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten. Han ger mig ny kraft och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära. Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig, din käpp och stav gör mig trygg.” Psaltaren 23:1-4

”Hur gör ni i Jämshögs församling?” Frågan ställs av några av mina kollegor i Blekinge. Ja, här i Jämshög påverkas i stort sett all verksamhet av Coronaepedemin.  För att göra vad vi kan för att minska tillfällen till smittspridning drar vi ned på stora delar av vardagsverksamheten. Samtidigt vill vi som kyrka finnas till för människor när det blir svåra tider. Vi försöker hålla kyrkor och församlingshem öppna vissa tider under vardagarna och på söndagar kommer vi än så länge fortsätta fira gudstjänst och be för människorna i vår församling. Vi har upphört med gemensamt nattvardsfirande och försöker också på andra sätt begränsa direkt kontakt mellan besökare. Det ska gå att komma till kyrkan även i dessa tider. Personal och besökare som visar symptom på snuva, hosta eller feber stannar givetvis hemma! Det gäller också dig som tillhör någon av de riskgrupper som myndigheterna framhåller i den dagliga samhällsinformationen från regeringen och hälsomyndigherna.

Våra medarbetare i församlingen vill samtidigt vara till för Dig som församlingsbo! Även för Dig som inte kan komma till kyrkan. Tveka inte att ta kontakt för frågor eller för att få hjälp med något som bekymrar dig. Se mer om våra olika verksamheter under Diakoni - aktuell info här på vår hemsida.

Regeringens beslut att begränsa offentliga samlingar till 50 personer har påverkan på vårt gudstjänstfirande i Svenska kyrkan. Från och med nu får vi tyvärr stänga kyrkporten för nya besökare om antalet personer i kyrkan uppgår till 50 personer. Tjänstgörande präst ansvarar för att denna nya regel efterlevs och till sitt stöd har han eller hon övrig personal och kyrkvärdar för att upprätthålla denna regel.

För Dig som vill komma i kontakt med kyrkan så går det bra att nå oss på telefon eller med mail. Under vardagar har vi ökat telefontiden och svarar numera på tfn 0454-977 00 mellan 8-12 och 13-15. Under helgdagar och andra dagar då det hålls stängt på församlingshem och församlingsexpeditionen går det i regel att ändå få tag på en präst eller diakon.

Lars Arvidson, kyrkoherde

0454-977 51, 070 -18 16 125, mail lars.arvidsson@svenskakyrkan.se

Diakoni, Öppen kyrka och samtal  (Klicka på texten för mer information)