Åsali Ahlström

Kyrkan är så mycket mer än hemförsamlingen

I september åker hon på ett tremånaders utbyte till Costa Rica. Där ska hon dela vardag, tro och liv med människor hon aldrig träffat, i ett land och en kultur hon än så länge bara läst om.

I Costa Rica ska Elin bland annat besöka ILCO-kyrkan, som bland annat arbetar med HBTQ-frågor, för kvinnors och barns rättigheter och med frågor som rör ursprungsbefolkningen. Hon kommer att få bo hemma hos en familj och följa människor som är aktiva i kyrkans arbete.

Det var genom sin hemförsamling, Åker-Länna som Elin hörde talas om Ung i den världsvida kyrkan. Programmet möjliggör för svenska ungdomar att resa ut i världen och för ungdomar från andra länder att komma till Sverige för att delta i någon annans vardag och arbete i kyrkan.

Varför sökte du till programmet?

Jag vill se en helt annan del av världen, inte bara läsa om det. Jag vill se och känna. Dela liv och vardag, men också tro med människor från en annan del av världen.

Vilka är dina drivkrafter?

Att göra skillnad och kunna påverka för att fler ska få det bättre. Det är så orättvist att vi sitter här i Sverige och har det så bra, medan livet för många människor i andra delar av världen är en daglig kamp.

Vad har du för förväntningar på din resa?

Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av tiden på Costa Rica, men jag hoppas på många möten och nya vänner. Kanske vänner för livet?

Hur förbereder du dig?

Förberedelserna inför utresan har bestått av kurser om Svenska kyrkans internationella arbete, säkerhet, spanska, kulturmöten, men även övningar i ställningstagande och hur man diskuterar med olika landgrupper.

Elin hoppas att hon ska få nya perspektiv när det gäller kyrkan och kyrkans uppdrag och avslutar med orden:

–  Allt är så mycket större än vad man inser.

Kort om Elin

Förebild:

Jag har ingen speciell person som förebild, utan ser upp till människor som agerar och påverkar utifrån vad de brinner för, till exempel människor som kämpar för mänskliga rättigheter och allas lika värde.

Favorit citat:

Du misslyckas inte förrän du slutar att försöka.  – Albert Einstein

Vilken plats i världen skulle du helst vilja besöka?

Just nu står USA och Rom högt upp på min lista.

Drömyrke:

Advokat eller jobba med internationella frågor, en kombination vore ju toppen!

Favorithögtid:

Påsk. Vi har alltid en fantastisk påsknattsmässa i min församling! Att få träffa familjen och äta god mat är också ett plus!