Stora skillnader i Lidens gamla kyrka

Rengöring och konservering fortsätter i Lidens gamla kyrka. Nu börjar resultaten bli alltmer synliga.

Det är en märkbar skillnad från förr när man nu kliver in i Lidens gamla kyrka. Luften känns annorlunda, renare, och den doft av källare som funnits där är nästan helt borta. Konservator Eva Mårtensson Körbergs arbete med att rengöra och konservera kyrkan är långt ifrån klart, men redan nu kan man se en klar skillnad från för bara en månad sen.

Västväggen i kyrkan, före och efter rengöring. Foto: Jermunn Solem

Idag, 19 maj 2017, har Eva hjälp av Lennart Kristiansson, pensionerad konservator som just nu arbetar med att rengöra och retuschera altaruppsatsen. Lös färg fixeras och på de fält där färgen är helt borta läggs en tunn färg i. Det är dock inte frågan om en rekonstruktion eller restaurering, det skall vara tydligt på nära håll vad som är originalfärg och vad som är retuscherat.

Lennart Kristiansson i arbete med Altaruppsatsens skadade partier. Foto: Jermunn Solem

Även på kyrkans väggar retuscheras vissa områden. Där handlar det främst om de nyare målningarna från 1920-talet. Inte heller här är det fråga om någon rekonstruktion - man gissar inte hur det gamla såg ut och fyller i något som aldrig funnits där förut, och det skall vara tydligt vad som är gjort nu, år 2017. "Jag använder pastellkrita, så det ser helare ut nerifrån kyrkan, men på nära håll är helt uppenbart vad jag har fyllt i" säger Eva Mårtensson Körberg.

Retuschering med pastellkrita på bården längst uppe under taket. Foto: Jermunn Solem

Arbetet med kyrkans inventarier pågår parallellt med rengöringen av själva huset. Just nu är det det stora medeltida krucifixet som rengörs. När damm och spindelväv tagits bort ser man tydligt hur krucifixet har gjorts och vad som ändrats genom tiderna. Krucifixet var en period, troligtvis under 1700-talet vitmålat för att passa tidens ideal. När den vita färgen togs bort fylldes ny hudfärg i på vissa ställen. Man ser också hur den medeltide skulptören på vissa ställen lagt linnetyg under färgen för att få en slät fin yta att arbeta med.

Kyrkans medeltida krucifix rengörs grundligt. Foto: Jermunn Solem

Predikstolens tak har också rengjorts och nu ser man vilka klara lysande färger som den har, när de tjocka lagren av damm har tagits bort. Det såg nästan ut som att taket var en modern rekonstruktion av masonit eller spånskiva, men när smutsen avlägsnats ser man tydligt de brädor av trä som den är byggd av.

Predikstolstaket före och efter rengöring. Foto: Jermunn Solem

Om ett tag kommer arbetena på högre höjd att vara färdiga och då kommer ställningarna att tas bort så man får en helhetssyn på kyrkan och arbetet med att återställa inventarier som bänkar och skulpturer att påbörjas.

Sanering av Lidens gamla kyrka

Sent i höstas upptäcktes hussvamp i Lidens gamla kyrka, pastoratets lilla pärla från medeltiden med rika konstskatter. Nu är den stängd för sanering och skall rengöras med hjälp av länsmuseet från nock till grund från sporer. Kyrkan har tömts på föremål och bänkar och de föremål som inte kan flyttas skyddas av en "kassun", en sorts rum i rummet. Information om saneringen och renoveringen kommer regelbundet att läggas upp här på sidan!

Lidens gamla kyrka

Lidens gamla kyrka är en populär dop- och vigselkyrka. Den medeltida kyrkan med sin fantastiska omgivning lockar besökare från när och fjärran.

Helgonen i Lidens gamla kyrka

I alla kristna kyrkor har de kvinnor och män som gått före oss och på olika sätt vittnat om sin kristna tro spelat stor roll. Här får du möta de helgon som finns avbildade i Lidens gamla kyrka. Kanske kan de locka dig att leva ett mer heligt liv?