Vi söker en ny kyrkoherde!

Nyhet Publicerad Ändrad

Då vår kyrkoherde Anna går vidare till nya arbetsuppgifter söker vi nu en ny kyrkoherde för Indalens pastorat. Läs mer om tjänsten och hur du söker den här!

Indalens pastorat ligger naturskönt utanför Sundsvall, längs med Indalsälven och Holmsjön. Här finns både lugnet på landsbygden och närheten till storstaden. Inom pastoratet bor drygt 4 600 personer och av dessa är drygt 3 600 medlemmar i Svenska kyrkan. Kyrklig sed är stark i pastoratet.

Verksamhet och gudstjänster hålls regelbundet i alla fyra församlingar och det finns ett stort lokalt engagemang för kyrkan och dess verksamhet. Pastoratet har ett stort barn- och ungdomsarbete, många konfirmander, rikt musikliv och en stor verksamhet för vuxna och äldre.

De fyra församlingarna skiljer sig åt i storlek och karaktär men fungerar väl tillsammans i ett gemensamt pastorat sedan 15 år.
Den gemensamma pastorsexpeditionen ligger i Kovland och pastoratet har fem kyrkor. Arbetslaget är väl inarbetat och består, förutom av kyrkoherden, av 15 personer, varav 2 är komministrar.
Vi har ett bra samarbete med skolorna och lokala organisationerna. Arbetsklimatet är gott och prestigelöst med ett samarbete över yrkesgränserna. Vi prioriterar arbetsmiljön.  Kyrkorådet samarbetar väl med få politiska konflikter.

Nu söker vi en ny                                                                                                                                          KYRKOHERDE

Vi söker dig som

·         förutom de arbetsledande och administrativa uppgifterna också vill vara präst och regelbundet leda gudstjänster och kyrkliga handlingar

·         är en lagarbetare men också en tydlig ledare för anställda och har god samarbetsförmåga med  förtroendevalda och frivilliga

·         tjänsten innebär mycket bilkörning

·         har visioner för att vidareutveckla och förnya pastoratets arbete

·         tänker dig stanna hos oss under en tid och arbeta långsiktigt

Tillträde efter överenskommelse och din ansökan önskas senast den 15 feb 2019

Vid snabb överenskommelse kan bostad erbjudas

Ansökan (med meritförteckning, referenser, löneanspråk) kan postas till:
Indalens pastorat, Viljansvägen 19, 855 61 Kovland
eller e-postas till:
indalens.pastorat@svenskakyrkan.se

Kyrkorådets ordförande Lotta Evrung kan svara på frågor.
Hon finns på 072-543 07 77 och
ann-charlotte.evrung@sundsvall.se

Vill du prata med nuvarande kyrkoherde Anna Stenund finns hon på
060-53 55 35 och anna.stenund@svenskakyrkan.se.

Facklig företrädare för KyrkA är Håkan Stiberg tfn 070-224 78 43

Kontakta oss

Vi är många som arbetar i Indalens pastorat. Här kan du hitta kontaktuppgifter till oss. Tveka inte att höra av dig!