Vad är ett helgon?

Allhelgonahelg - vi minns alla helgon. Men vad ÄR ett helgon? Läs mer här!

”Det är väl bara katoliker som har helgon?” kan man få höra ibland. Och ja, det är sant att helgonen spelar en större roll i den romersk-katolska kyrkan. Men i alla kristna kyrkor har de kvinnor och män som gått före oss och på olika sätt vittnat om sin kristna tro spelat stor roll.
Att den evangelisk-lutherska kyrkan inte har någon formell process med helgonförklaring betyder inte att helgonen inte är viktiga för oss.

Ett helgon är ingen ”perfekt människa” som uttrycket kommit att användas – nej, helgonen är egentligen lika stora syndare som du och jag. Ett helgon är istället – med ärkebiskopen Nathan Söderbloms ord: ”en människa som med sitt liv visat att Kristus lever”.

Levande Gud, vi tackar dig för de kvinnor och män som gått före oss i tron och med sina liv vittnat om dig. Låt oss följa deras exempel och tillsammans med dem en gång få stämma in i den stora lovsången inför ditt ansikte. I Jesu namn. Amen.

Den svenska evangelieboken

I vår evangeliska kyrka tror vi inte på en helgonförklaringsprocess ledd av en jordisk kyrka – vi ser att alla har möjligheten och kallelsen att bli helgon. Att med våra liv vittna om Jesus. Helgonen har varit väldigt olika sinsemellan - här hittar vi flerbarnsmammor, asketiska munkar, trädgårdsmästare och fåraherdar. Några av dem känner vi namnet på - andra är helt okända för oss.
En del har fått dö för sin tro, andra har levt tills de blivit gamla.
En del levde för mycket länge sedan och förlorar sig i legender och sagor - andra lever här och nu mitt i vår verklighet och vardag.

Helgonen är våra förebedjare och förebilder. De finns i alla tider, på alla platser och i alla traditioner av kristet liv.