Foto: Pixabay

Trettonhelgen - fest och glädje!

"Gläns över sjö och strand" - ända sen första advent har Betlehemsstjärnorna lyst i våra fönster för att visa vägen till det nyfödda barnet. Under trettonhelgen firar vi hur stjärntydarna från öster kom till barnet med sina gåvor.

5 januari, Trettondagsafton, 11.00

Gudstjänst i Lidens kyrka. Gemensam för hela pastoratet.

6 januari, Trettondag jul, 11.00

Familjegudstjänst i Indals kyrka. Efter gudstjänsten julfest med lekar och dans kring granen i sockenstugan.

6 januari, Trettondag jul, 18.00

Konsert i Holms kyrka med Timrå manskör och solist.

12 januari, Kristi dops fest, 11.00

Gudstjänst i Sättna kyrka.

Hur många var de vise männen?

Tre svara du säkert helt självklart. Och så brukar vi ju se dem framför oss, som på bilden här uppe. Men faktum är ju att det faktiskt inte står nånstans i Bibeln hur många de var, ja, faktiskt inte ens att de var män!

Det enda det står är att det kom österländska stjärntydare. De kan ha varit två, de kan ha varit nio, och det fanns faktiskt kvinnliga stjärntydare också! Antagligen kom de från det som vi idag kallar Iran. och de har i kyrkans historia kommit att få stå som symboler för oss - dvs de som söker sig till Jesus utan att höra till Israels folk.

Att de oftast avbildas som tre beror på att de hade med sig tre gåvor - guld, rökelse och myrra. Gåvor som anstod ett nyfött kungabarn.

Läs gärna berättelsen om stjärntydarna i Matteusevangeliet 2:1-12!

Nyårshelgen i våra kyrkor

"Giv, o Jesus, fröjd och lycka. Ett nytt år går åter in." Så står det i en gammal psalm för nyår. Under nyårshelgen får vi tacka för det gamla året och vad det inneburit och lägga det nya året i Guds händer.

Julen i våra kyrkor

Julen är en stor högtid, full med glädje, ljus och gemenskap. Men julen kan också vara en tid av eftertanke, reflektion och stillhet. I julens gudstjänster i våra kyrkor hittar du både julglädjen och stillheten.