Julen i våra kyrkor

Nyhet Publicerad Ändrad

Julen är en stor högtid, full med glädje, ljus och gemenskap. Men julen kan också vara en tid av eftertanke, reflektion och stillhet. I julens gudstjänster i våra kyrkor hittar du både julglädjen och stillheten.

Julafton

Äntligen börjar julen! Välkomna att fira med oss! Här hittar du julaftonens gudstjänster.

Juldagen

"Var hälsad sköna morgonstund..." Idag på juldagen firar vi Kristi födelse. Julottan - juldagens morgongudstjänst är en viktig tradition för många.

Annandag juls gudstjänster

Många tycker att mellandagarna är det bästa med hela julen. Man kan varva ner efter julstressen och bara njuta. Självklart kan du gå på gudstjänst även på annandag jul!

Söndagen efter jul

"Vad är det egentligen för dag idag?" Julens dagar brukar ställa till det i skallen på oss. Julafton, annandag, nyårsafton... firningsdagarna blir viktigare än veckodagarna den här tiden. Men idag är det söndag - och vi firar såklart gudstjänst!

Nyårshelgen i våra kyrkor

"Giv, o Jesus, fröjd och lycka. Ett nytt år går åter in." Så står det i en gammal psalm för nyår. Under nyårshelgen får vi tacka för det gamla året och vad det inneburit och lägga det nya året i Guds händer.

Trettonhelgen - fest och glädje!

"Gläns över sjö och strand" - ända sen första advent har Betlehemsstjärnorna lyst i våra fönster för att visa vägen till det nyfödda barnet. Under trettonhelgen firar vi hur stjärntydarna från öster kom till barnet med sina gåvor.

Jul - vad är det?

Juklappshets, knäckkok, vidbränd skinka, "stilla natt" sen i oktober... Vad är julens budskap till oss?

Advent i våra kyrkor

"Advent är mörker och kyla..." står det i psalmboken. Och det är sant. I adventstiden behöver vi ljuset. I våra kyrkor förbereder vi oss för julen och väntar på det stora som skall ske i Betlehem. Läs mer här om allt som händer under adventstiden!