Inställda gudstjänster och evenemang!

Nyhet Publicerad Ändrad

På biskopens inrådan och efter regeringens kommande förslag ställs tills vidare alla gudstjänster och evenemang i våra fyra församlingar in så länge "åtta-personersregeln" gäller. Läs mer här!

Just nu råder ett exceptionellt tillstånd i världen och vårt land. Aldrig tidigare har vi alla varit tvugna att ta ett sådant stort ansvar för hur vi är med varandra för att hindra spridningen av corona-smittan.
Även om våra kyrkor är stora och vi kämpat med att anpassa allt vi gör för att få det så coronasäkert som möjligt hittills, så kommer vi nu efter regeringens åtta-personersregel och på biskopens inrådan att ställa in alla gudstjänster och offentliga evenemang som konserter och liknande fram till den 22 december.
Kyrkliga handlingar som begravning, dop, vigsel och liknande kan förekomma - men då med ytterst få gäster.
På dop och vigsel gäller åtta-personers regeln, dvs åtta deltagande förutom kyrkans personal.
På begravningar gäller 20 deltagare förutom kyrkans och begravningsbyråns personal.

Under den period som kyrkorna är stängda kommer vi att försöka utöka kyrkornas öppethållande, publicera digitala andakter, gudstjänster, musik och annat.

Under denna tid kommer vi att avstå från nattvardsfirande i våra kyrkor. Sjukkommunion kan däremot äga rum - dvs att prästen kommer hem med nattvarden till sjuka eller döende.

Vid frågor om vad som gäller just nu kan du alltid ringa pastorsexpeditionen på telefon 060 - 910 09

Håll ut! Vi kommer att få ses igen!