Husförhör i Indal

Kan något så gammaldags och delvis negativt klingande som husförhör vara något att pyssla med? Det ville Indals församling ta reda på!

Husförhör var vanligt förekommande i Svenska kyrkan fram till förra sekelskiftet. Så småningom om kom folkskolan att ta över de uppgifter som husförhöret hade, dvs att kontrollera läskunnighet och kunskap om den kristna tron - främst den Bibliska historien och katekesen.

Ofta var det väldigt dubbelt med husförhör, människor var nervösa att de inte skulle kunna svara på prästens frågor, men husförhören var också viktiga social tillfällen. Människor träffades, åt tillsammans och efteråt kunde riktiga kalas ta vid, som kunde bli väldigt uppsluppna - åtminstone om man ska tro berättelser från 17- och 1800 talet.

Den 16 oktober samlades till husförhör på hembygdsgården i Indal. Ett trettiotal personer dök upp, och vi följde ett gammalt protokoll från 1880-talet:

PSALM

BÖN

Att läsa innantill ur en 1800-tals postilla kan vara svårare än man tror! Foto: Jermunn Solem

GENOMGÅNG AV HUSFÖRHÖRSLÄNGDEN

PROV I INNANLÄSNING

FÖRHÖR

FÖRPLÄGNAD

GENOMGÅNG AV HUSTAVLAN

FÖRMANINGAR OCH UPPMUNTRAN

BÖN

PSALM

På 1880-talet hade mat serverats, men vi fick gott fika. Spelmän från Indal spelade och vi hade lotteri och diktläsning. Vi hade hela tiden glimten i ögat, ingen fick någon fråga eller uppgift utan att först ha blivit förberedd på det, och alla var väldigt överens om att detta borde bli en tradition i framtiden!

Spelmän från Indal förgyllde husförhörskvällen med musik. Foto: Jermunn Solem
Hembygdsföreningen i Indal bjöd på gott fika! Foto: Jermunn Solem
Ett trettiotal församlingsbor dök upp för att få vara med om husförhöret. Foto: Jermunn Solem

Höstretreat

Vi bjuder in till retreat i hösttid. Välkommen till en dag i tystnad och eftertanke. Läs mer här om hur du anmäler dig!

Skol- och förskolearbete

Hej lärare! Vi i Indalens pastorat vill erbjuda er i skolan mötesplatser mellan skola och kyrka. Ge era elever möjlighet att upptäcka delar av sin historia och kyrkans värld!