Foto: Magnus Aronson /Ikon

Hur går det till?-om att vara konfirmand

Här får du svar på de flesta av dina frågor om konfirmandläsningen!

NÄR TRÄFFAS VI?
Vi träffas en gång i månaden från september fram till slutet av maj/början av juni nästa år. Vi läser lördagsförmiddagar 9-12 och på söndagar 11-16. När vi träffas bjuder vi på fika på lördagarna och lunch på söndagarna.

Vi kommer att åka på två läger – ett ”miniläger” på hemmaplan med en övernattning och ett större läger på fyra dagar, då vi bor på Hållandsgården i Undersåker och gör utflykter till Åre och Trondheim.

VILKA GRUPPER FINNS DET?
Vi har två olika grupper – en som främst vänder sig till dig som går på Bergsåkers skola och en som vänder sig till dig som går på Lidens skola. Bergsåkersgruppen träffas alltid i församlingshemmet i Sättna och Lidengruppen träffas olika gånger i Liden och Indal (och Holm om det kommer någon konfirmand därifrån!) så att ingen alltid måste resa långt.

KOSTAR DET NÅGOT?
Nej, konfirmationen är gratis! Det enda som kommer att kosta något är liftkort eller badbiljett på konfirmandlägret i mars.

HUR ANMÄLER JAG MIG?
Längst ner på denna sida hittar du en puff till sidan "Konfirmand 18-19". Där finns ett formulär att fylla i! Skriv in dina uppgifter och tryck på knappen så är du anmäld! Easy-peasy!

OM JAG HAR SÄRSKILDA BEHOV OCH ÖNSKNINGAR DÅ?
Vi är alla olika. En del har ADHD, andra tycker inte om att sova borta, andra är dyslektiker och gillar inte att läsa – särskilt inte högt! Allt går att lösa och vi är öppna för olika möjligheter så att alla som vill ska kunna delta!

JAG ÄR INTE DÖPT/TILLHÖR INTE SVENSKA KYRKAN!
Inga problem! Alla är välkomna till konfirmationen. Är du inte döpt eller medlem ordnar vi det senare om du väljer att konfirmeras!

JAG BOR INTE I ERA FÖRSAMLINGAR MEN SKULLE GÄRNA VILJA VARA MED ÄNDÅ, GÅR DET?
Ja, det går alldeles utmärkt! Man måste inte konfirmeras i den församling där man bor. Du är välkommen!

MEN, JAG VET INTE OM JAG TROR PÅ GUD!?
Konfirmationstiden är ett tillfälle att pröva vad man tror och tänker. Du behöver inte ha en färdig tro på något sätt för att tycka att det vore intressant och kul att konfirmeras. Om du inte testar – hur skall du då veta hur det är?

NÄR BÖRJAR VI?
Startskottet för konfirmationen är en gudstjänst där vi träffas första gången och har ett kort möte för er konfirmander och era föräldrar efteråt. Där kan ni anmäla er om ni inte gjort det innan och ställa alla möjliga frågor!

För Lidengruppen blir det i Indals kyrka, 9 september 2018, 11.00 och för Bergsåkergruppen den 9 september 2018, 18.00

VILKA ÄR MINA LEDARE?
Ansvarig präst är Jermunn Solem

Pedagog är Merit Kvist.

Dessutom deltar unga ledare från våra församlingar.

HMMM... JAG HAR EN FRÅGA SOM JAG INTE FICK SVAR PÅ...
Skriva din fråga här nedanför och tryck på knappen!

KONFIRMAND 20-21

Du som börjar åttan i höst är välkommen att anmäla dig till vår konfirmationsverksamhet. Ta chansen att lära dig mer om dig själv, om Gud, om livets stora frågor - och att ha ROLIGT!