Hjälp och stöd i corona-tider

Coronapandemin drabbar oss alla på olika sätt. En del drabbas ekonomiskt, andra känner sig ensamma och isolerade, åter andra blir fulla av frågor och funderingar kring livsfrågor... Kanske vill du också själv hjälpa andra? Läs mer här om vårt pastorats arbete med stöd och hjälp.

Diakoni - kyrkans stöd och hjälp till medmänniskor - är en av kyrkans fyra grundläggande uppgifter (tillsammans med gudstjänst, mission och undervisning).
Så har det varit sen kyrkans allra äldsta tid. Församlingen har alltid försökt att hjälpa och stötta i livets svåra situationer.

Just nu är vi alla drabbade av en ovan och ibland skrämmande situation, då världen drabbats av en pandemi. Även om Sverige inte drabbats på samma sätt som en del andra länder, är vi alla påverkade och ofta begränsade.

Det finns också en trötthet och uppgivenhet hos många. Ska det aldrig ta slut? När kan jag börja leva som vanligt igen?

Här vill Svenska kyrkan finnas som hjälp och stöd!

Tillfälligt ekonomiskt stöd
I vissa fall kan vi erbjuda ett tillfälligt ekonomiskt stöd till den/de som behöver det. Vi delar dock inte ut kontanter. Istället erbjuder vi att den som så behöver får handla mat för 500 kronor på någon av de affärer som finns inom pastoratets gränser. I detta räknas inte tobak, alkohol eller spel in, däremot mat till husdjur.
Detta stöd är tänkt att vara en akut hjälp vid enstaka tillfällen. Vid behov av ekonomiskt stöd under en längre period erbjuder vi oss att hjälpa till med kontakt med sociala myndigheter. Behöver du hjälp med detta? Ta då i första hand kontakt med vår präst Linda Solem, tel 060 - 53 55 36. Om ekonomiskt stöd beviljas, sker detta efter ett personligt samtal.

Samtalsstöd
Behöver du någon att tala med? Vi erbjuder samtalsstöd i olika former. Våra tre präster har stor vana vid att samtala med människor i olika livssituationer. Det kan röra sig om ett enstaka samtal eller en serie samtal, efter behov.
I det läge som är nu, med smittrisk, kan samtalen gärna äga rum via telefon. Är du under 70 år och känner dig frisk kan vi också erbjuda samtal i vårt samtalsrum på psatorsexpeditionen eller i någon av våra kyrkor. I dagsläget undviker vi dock hembesök i möjligaste mån.
Du behöver inte ha ”religiösa” frågor för att samtal med någon av prästerna, och självklart kostar det inget!
Vill du ha ett samtal kan du antingen höra av dig direkt till våra präster:
Eva From - 060 - 53 55 34
Linda Solem - 060 - 53 55 36
Jermunn Solem - 060 53 55 37
eller boka ett samtal via pastorsexpeditionen, tel 060 - 910 09

Om jag vet om någon som behöver hjälp?
Ibland får vi kännedom om människor som har det svårt på olika sätt. Vi respekterar dock den personliga integriteten, och tar inte kontakt med människor efter ”tips” från andra. Du kan dock själv tipsa och uppmana dem att ta kontakt med oss.

Vad kan jag göra?
Om du själv vill ställa upp och hjälpa andra på olika sätt, hjälper vi gärna dig att kanalisera hjälpen. Kanske vill du ta en promenad med någon äldre? Kanske vill du skänka en slant till vår diakoni?
Hör i så fall av dig till pastorsexpeditionen - tel 060 - 910 09