Domssöndagen - en glädjedag?

Vad tänker du då hör ordet Domssöndag? Är det rädsla över domedagen, världens undergång och dåligt samvete? Eller är det glädje över Kristus som skall komma och ge fred och rättvisa?

Domssöndagen är väl inget säljande koncept. Ingen vill väl bli dömd, än mindre fördömd? Många har genom tiderna fått lite av en klump i magen då de tänker på den här söndagen och tänkt att ”Nja... jag väntar nog till första advent med att gå i kyrkan - då är det ju glädje och fest!”
Samtidigt är det ju så att det inte finns två ”Jesusar”. Det är samme Jesus som vi välkomnar på domssöndagen som på första advent. Domssöndagen borde vara en glädjens dag, då allt vi längtar efter och hoppas på - fred, rättvisa och upprättelse för de som lider skall bli verklighet. Fira gudstjänst med oss på söndag - på den glädjefyllda domssöndagen!

Klockan 11 är det mässa i Lidens kyrka där bl a. konfirmanderna medverkar och
klockan 18 är det mässa i Holms kyrka.

Advent i våra kyrkor

"Advent är mörker och kyla..." står det i psalmboken. Och det är sant. I adventstiden behöver vi ljuset. I våra kyrkor förbereder vi oss för julen och väntar på det stora som skall ske i Betlehem. Läs mer här om allt som händer under adventstiden!

Vad är advent?

Redan i oktober börjar de första tomtarna krypa fram ur vrårna. Julmusiken börjar flöda i november. I vårt mörka norden finns en obändig längtan efter jul och ljus. I kyrkan kallar vi denna längtan "advent" - julens förberedelsetid. Här kan du fördjupa dig i vad advent är!