Foto: Pixabay

Domsöndagsmusik

Inte bara julen har sin egen musik - det har nästan alla kyrkans högtider. Här kan du lyssna på vår kyrkomusiker Irina Nutti som spelar tvättäkta domssöndagsmusik!

Domssöndagen är kyrkoårets sista söndag. Söndagen innan första advent. Egentligen har den samma tema som första advent - Kristus kommer till sitt folk.
En melodi som hör ihop med Domssöndagen kallas ”Wachet auf” - Vakna upp!
Den koralen finns i vår psalmbok med nummer 317.
Johann Sebastian Bach använde ofta gamla koraler för att skriva sin musik. Här kan du lyssna på hans version av ”Wachet auf!” inspelad av vår kyrkomusiker Irina Nutti.

En annan psalm som hör ihop med domssöndagen är psalm 490: ”Guds Son en gång i morgonglans”. Det roliga med den psalmen är att man kan kombinera den med Bach-koralen! Det kan du också lyssna på här nedan med Irina Nutti.

Guds Son en gång i morgonglans skall åter komma hit, och alla ängslans skuggor flyr och världen fylls av liv. Han är den samme som han var, men klädd i härlighet. Med solens krona blir han krönt och stjärnors diadem.

Psalm 490 i den svenska psalmboken