6 december

"När kommer tomten?"

Bibelord:
”Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder eller syster lida nöd men stänger sitt hjärta för dem, hur kan då Guds kärlek förbli i honom?”
1 Joh 3:17

Vår jultomte har många inspirationskällor. Den nordiska gårdstomten, julbocken, ja t o m den fornnordiske guden Oden har gett en del till honom. Men även en grekisk biskop som bodde i det vi idag kallar Turkiet.

Den helige Nikolaos levde på 300-talet i staden Myra. Han var känd för två saker: sin ståndaktighet för tron, främst att Jesus var både Gud och människa, och sin givmildhet.

Mycket som sägs om honom förlorar sig i legendernas dimma, bl a sägs han ha stoppat guldklimpar i några fattiga flickors skor så att de fick en hemgift och kunde gifta sig istället för att behöva prostituera sig.

I många länder är det därför idag, 6 december, som barnen får julklappar, i sina skor eller strumpor. Sankt Nikolaos hälsar på dem under natten.

Oavsett vad som är sant om biskop Nikolaos eller inte, ser vi hur viktigt det varit för kristna genom tiderna att hjälpa dem som har det svårt, att vara givmilda och glädja andra med sina gåvor.

Under advent och jul vill vi ge.

Kanske kan vi under denna jul ge något också till de som inte finns i vår omedelbara närhet? Kanske skänka något till Svenska kyrkans internationella arbete eller någon annan organistation som vill ge människor deras liv och värde tillbaka.

Bön:
Gud, du som är alla goda gåvors givare,
vi ber dig,
låt oss i den helige Nikolaos efterföljd
ge åt den som behöver
och sprida julens glädje till andra.
Amen.

Adventskalender

Advent är väntan på julen och honom som skall komma. Räkna ner dagarna med oss! Här "öppnas en lucka" varje dag fram till juldagen med början den 1 december!

Klassiska höjdare i juletid

Välkomna till Lidens kyrka den 9 december 18.00 på konsert!