16 december

Tredje advent

Bibeltext:
”Det är tre som vittnar, Anden, vattnet och blodet, och dessa tre är samstämmiga.”
1 Joh 5:7-8

Tredje advent idag. Vi tänder ett ljus till och ser tre ljus stråla mot oss. Bara ett kvar nu!

Talet tre är speciellt. I Bibeln står det oftast för det gudomliga. Främst treenigheten - att Gud är Fader, Son och helig Ande.

Talet tre är också speciellt för att det inte finns nånting på människan som är tre. Vi har en näsa, två ögon, fyra hjärtkamrar, fem fingrar på varje hand, och  i normala fall har en människa cirka 80 000 - 160 000 hårstrån... Men inget i eller på en människa är tre!

Det är lite som att Gud reserverat tretalet för sig själv!

När vi under veckan som kommer låter de tre ljusen lysa, får vi tänka på hur fantastiskt det är att vara människa, och på Gud som är helig och annorlunda.

Utmaning:
Kan jag låta enkla symbolhandlingar i min vardag, som att tända tre adventsljus, tala till mig om Gud och mig själv?

Bön:
Tack Gud för att ljuset växer sig större
och att vi snart skall få fira jul.
Låt mig hitta stunder av stillhet och förundran
även under den sista hektiska veckan innan jul.
Amen.

Tredje adventsveckan

Det närmar sig julen, och det märks också i våra kyrkor. På tredje advent och veckan efter kan du få vara med om mycket!

Julen i våra kyrkor

Julen är en stor högtid, full med glädje, ljus och gemenskap. Men julen kan också vara en tid av eftertanke, reflektion och stillhet. I julens gudstjänster i våra kyrkor hittar du både julglädjen och stillheten.