11 december

Julbak

Bibeltext:
”Himmelriket är som en surdeg som en kvinna arbetar in i tre mått mjöl; till slut blir alltsammans syrat.”
Matt 13:33

Vad bakar du till jul? Ingenting eller sju sorters kakor? Lussekatter, havreformar, daimkakor?

Jesus använder bilden av ett storbak för att tala om himlen. Här är det matbröd som bakas. Surdegsbröd. Jesus säger att Gud är som en kvinna som bakar till hela sin stora familj, tre mått mjöl - det är ungefär 40 liter! Inget litet bak, utan en jättedeg. Det är ett rejält arbete att få ut en sån deg. Svettigt, tidskrävande och tungt.

Men arbetet ger liv. Först jäser degen, surdegen genomsyrar den och får den att växa. Sen bakas degen ut och mättar hunger.

Så, säger Jesus, arbetar Gud också. Det är ett många gånger tungt och ofta osynligt arbete att få himmelriket att jäsa här i vår värld, i oss. Men när det väl börjat jäsa, får det oss att växa och så ger det liv.

Utmaning:
Fundera över ditt liv och din tro. Har du nån gång varit med om att något litet, kanske obetydligt, fått dig att växa och utvecklas i din tro?

Bön:
Gud, du som är som en kvinna som ställer till med storbak
för att mätta hela sin stora familj
och låter ditt rika osynligt verka
som surdegen i den stora degen.
Hjälp mig att se var du arbetat i mitt liv,
och ge mig större förtröstan på dig.
Amen.

Julen i våra kyrkor

Julen är en stor högtid, full med glädje, ljus och gemenskap. Men julen kan också vara en tid av eftertanke, reflektion och stillhet. I julens gudstjänster i våra kyrkor hittar du både julglädjen och stillheten.

Tredje adventsveckan

Det närmar sig julen, och det märks också i våra kyrkor. På tredje advent och veckan efter kan du få vara med om mycket!