Foto: Ewa Spencer

Holger lever gott i Vike

Ett fritt liv med naturen omkring sig har Holger Sahlin i Vike. Här lever vi gott, säger han. Jobb i skogen, som målare och som vaktmästare i skolan i Anundgård och Liden har det bland annat blivit för Holger. Vike ideella förening har också fått mycket av Holgers tid. Holger vurmar för sin bygd.

Holger är född och uppvuxen i Vike. Huset han och hans fru Berit bor i byggdes 1937 av Holgers föräldrar Adrian och Anna. Farfar bodde i stugan som fanns där före. Med ett perfekt läge, allt finns; jord att odla, sjö att fiska i, skoga att jaga och plocka bär i lever de gott.

”Jag trivs med naturen omkring och ett fritt liv”, säger Holger som har glimten i ögat och aldrig långt till en rolig kommentar och skratt.

Holger vurmar för sin bygd. Alla möjliga lokala aktiviteter engagerar han sig i. Elljusspåret, kören, sportklubben, blomsterfonden, kyrkorådet och föreningar. Han har till exempel varit kassör i sportklubben i 40 år och till och med i 50 år som ordförande i Vikes ideella förening.

- Vi gamla som bor här ute är vana att bo så här, det är skillnad på de yngre, de måste ju bo där jobben finns, menar Holger.

Som ung bodde Holger några år i Sundsvall och jobbade på Gångvikens mekaniska. Men när pappa dog 1962 tog Holger sin unga familj och flyttade hem till Vike igen. Mamma Anna fick då hjälp med gården och huset rustades upp. Sedan har det för Holger blivit bland annat skogsarbete, måleri och 20 år som skolvaktmästare i Anundgård och Liden innan pensionen. Holger är fortfarande mycket aktiv och engagerad men lever nu lite lugnare sedan han drabbades av bältros i ett öga för några år sedan.

Holger är en av fem bröder. Henry, Helge, Harry, Holger och Harald. Tre egna barn fick Holger och Berit; Karin, Monica och Håkan. De har numera sina egna familjer och bor i Hammarstrand, Västloning och Uppsala. Familjen har nu både barnbarn och barnbarnsbarn.

Holger berättar med gott minne om datum, antal och namn, hur det kunde vara förr när till exempel nästan 300 personer kom till friluftsgudstjänsterna på Lövåsen och när ännu fler kom till Vike skola på bingo.

- Vi hade biskopsbesök och även Nicke Sjödin var här, berättar Holger och visar runt i den fint bevarade skolan som fortfarande används till lokala arrangemang och hyrs ut.

MER OM HOLGER

Namn: Sven Holger Sahlin

Ålder: 81 år

Född: I Vike, Holm

Bor: I Vike, Holm

Familj: Makan Berit, döttrarna Karin och Monika samt sonen Håkan. Barnbarn & barnbarnsbarn.

Gillar: Berit gillar jag ju förstås. Tycker även om all sorts musik. Lyssnar gärna på körmusik.

Gillar inte: Det är ju fruktansvärt när man som nu hör om bombade hjälpkonvojer till nödställda syrier med mat och mediciner

Senast lästa bok: Jag har läst mycket. Jag tycker om alla Åsa Larssons böcker och även gärna Vilhelm Mobergs.

Senast sedda film: Nu blir det ju mest att titta på filmer på TV, men vi ska bio på "En man som heter Ove" till veckan tror jag.

Senaste resa: Jag reste till Stockholm med vår kyrkokör i april 2012 där vi sjöng i Slottskyrkan. Jag har också varit till Tallinn några gånger. En gång som deltagare i ett lag en frågesportstävling. Även London har jag sett.

Annika sjunger i kyrkokören

En stor och härlig familj, ett ständigt växande jordbruk, ett gammalt hus med stora rum är livet för Annika Håkansson i Dacke. Från att alltid ha fullt upp har lite fritid börjat smyga sig in i Annikas liv som gjort det möjligt att t.ex. få sjunga i kyrkokören.