Gravskötselavtal

Den som själv har svårt att ta hand om sina anhörigas gravar kan via pastoratet teckna ett gravskötselavtal. Här kan du läsa vad som ingår i det, kostnader och skicka in intresseanmälan.

Skulle du vilja att vi hjälpte dig att ta hand om en grav? Då kan du teckna gravskötselavtal med oss. I avtalet ingår:

• Plantering av "sommarblommor" veckan innan midsommar.
  • Vårstädning av graven.
  • Riktning av gravvård på grund av sättningar.
  • Gräsgrav: klippning av gräsyta inklusive puts runt gravvården.
  • Grusgrav: ogräsrensning och krattning av grusyta.
  • Klippning av häck.
  • Beskärning av växter inom gravplatsen och ogräsrensning inklusive puts av blommor i gravrabatt.
  • Bevattning av graven.

Du kan teckna avtal för vattning och blommor för ett, tre eller fem år. Kostnaden är (2023):

• Ett år - 1000 kronor
  • Tre år - 3000 kronor
  • Fem år - 4500 kronor

Vi har också ett avtal där du kan beställa enbart vattning av graven, dvs du planterar dina egna blommor och vi tar på oss att vattna dem:

• Ett år - 400 kronor
  • Tre år - 1200 kronor
  • Fem år - 1750 kronor

Har du frågor om gravskötsel och avtal? Kontakta ulf.andersson2@svenskakyrkan.se

Här kan du enkelt skicka in en intresseanmälan om gravskötselavtal! Du kommer att bli kontaktad av Ulf Andersson på det telefonnummer du uppgivit i intresseanmälan! Observera att avtalet inte är ingått innan ni har haft kontakt!

Våra kyrkogårdar

I alla av vår fyra församlingar finns kyrkogårdar. Kyrkogårdarna är en viloplats för våra döda och en plats för eftertanke och lugn för oss som lever kvar.

Begravningsavgift och kyrkoavgift - vad är vad?

Vad är skillnaden mellan kyrkoavgift och begravningsavgift? Vem betalar vad, och vad täcker avgifterna?

Begravning

När någon har dött är begravningen viktig. Vi behöver få samlas och ta farväl och dela våra minnen för att kunna gå vidare i livet.