Foto: Ewa Spencer

Ett vänligt och välkänt ansikte

Margareta växte upp som mellanbarn i en syskonskara på tre till Karl och Hedvig Nylander i Bjällsta. Hon har varit bygden trogen förutom några år i Göteborg och jobb på Sahlgrenska sjukhuset. 1980 byggde Margareta och maken ”Hampe” sitt hus vid föräldrahemmet.

Sommaren 1983 tog Margareta och hennes två syskon och slog till med ett trippelbröllop på Indals hembygdsgård.

”Vi planerade att ha det ute på gården men det regnade så mycket vi fick lov att ha det inomhus istället”, berättar Margareta. Barnen Anton och Hanna kom till världen och livet i Bjällsta rullade på med naturliga kontakter med kyrkan som i kyrkans barntimmar och sång i barnkör.

”Från min uppväxt var jag van med en praktisk engagerad mamma i kyrkkaffe och liknande och en pappa som ville alla väl och försökte hjälpa till där det behövdes och han kunde”, berättar Margareta.

Margareta har varit med i kyrkokören länge och är numera även ledamot i församlingsrådet och blomsterfonden.

”Tänk om vi kunde göra kyrkorummet mer tillgängligt”, drömmer Margareta. ”Det vore underbart! Jag tänker inte bara på kyrkan utan alla kyrkliga ställen som sockenstugan, bagarstugan och kyrkogården. De är perfekta fina ställen där människor kan få paus i sitt hektiska liv.”

Pensionen är några år bort med redan nu har Margareta gått marginellt ned i arbetstid för att få möjlighet att göra allt hon så lätt blir uppslukad av. Förutom alla hennes kyrkliga engagemang är hon med i Indals hembygdsförening och Trädgårdsodlarföreningen och ibland dansar hon Zumba. Baka, väva, vara ute i naturen är sådant som Margarets tycker om. ”Ett tag var jag väldigt uppslukad av lin”, berättar Margareta. Hon odlade själv i liten skala, gjorde besök hos andra som odlade.

Dottern med familj har nyligen flyttat hem från Uppsala och därmed har Margareta och Hampe fått sina barnbarn närmare. ”Jag vill umgås och vara med barnbarnen så mycket som möjligt men jag vill även hinna med andra besök hos vänner och bekanta också.”

Som distriktssköterska är Margareta en välkänd profil på bygden, på samma sätt som hon känner oss i den väl.

”Barnen jag möter i mitt jobb på BVC kan ibland vara fjärde generationen”, berättar Margareta. ”Det är fantastiskt!” När Margareta växte upp hade de ett mottagningsrum i huset för Margaretas mamma Hedvig var också distriktssköterska. Och nu fortsätter dottern Hanna traditionen och har utbildat sig till sjuksköterska.

”Jag trivs verkligen med vad jag gör, men även om jag har haft samma titel och arbetsgivare sedan början av 80-talet har mitt yrke förändrats helt och hållet”, säger Margareta. ”Förr var det hembesök och ibland även att de kom hem till oss.  Numera är jag mest stationär på hälsocentralen i Liden och håller telefonkonsultationer för BVC”.

Snart stundar äventyret och en lång resa till Australien. ”Det ska bli spännande”, säger både Hampe och Margareta i kör. För några år sedan körde de runt på Nya Zeeland i en husbil och blev förälskad i öns fantastiska natur.  När barnen var små åkte familjen gärna på semester på olika ställen i Frankrike.

”Mitt liv är bra och min ambition är att vara förnöjsam. Tänk vad bra vi har det. Jag hoppas på att få vara frisk och fortsätta försöka göra gott varje dag”, avslutar Margareta.

MER OM MARGARETA

Namn: Ingrid Margareta Sandström

Född: I Bjällsta, Indal

Bor: I Bjällsta, Indal

Familj: Maken Hans Olof "Hampe", sonen Anton i Oslo, dottern Hanna i Sundsvall, barnbarnen Aron, 6 år och Elsa 3 år

Gillar: Att göra saker och att vara ute i naturen Körsång Jobba med människor

Gillar inte: Orättvisor Barn som far illa När någon blir lämnad utanför Teknomusik

Senast lästa bok: "Sophies historia" av Jojo Moyes

Senast sedda film: "Bröllopskaos" en fransk komedi från 2014 regisserad av Philippe De Chauveron

Senaste resa: I somras till Växbo Kvarn i Bollnäs

Det är skönt att gå till kyrkan

I kyrkan bland alla medelålders eller äldre märks Jonas; ung, lång och kille. Men han gillar kyrkan. ”Det är en skön avkopplande miljö här”, säger han.

Holger lever gott i Vike

Ett fritt liv med naturen omkring sig har Holger Sahlin i Vike. Här lever vi gott, säger han. Jobb i skogen, som målare och som vaktmästare i skolan i Anundgård och Liden har det bland annat blivit för Holger. Vike ideella förening har också fått mycket av Holgers tid. Holger vurmar för sin bygd.