Ett välkänt ansikte på bygden

Möt Elisabeth som arbetade i 38 år i Indalens pastorat. Hur minns hon den tiden?

Många är vi som lärt känna Elisabeth på kyrkans barntimmar. Man ser att varhelst hon går hejar och pratar barn, föräldrar och familjer med henne. Hon vet inte exakt hur många barn hon haft, men MÅNGA är det, skrattar hon.

Det hela började en kall vinterdag då en kyrkvärd slängde ur sig en fråga om Elisabeth skulle kunna tänka sig att städa Sättna kyrka. Det passade Elisabeth bra, med tanke på att hon samtidigt skulle hinna med kossorna hemma och tre egna småbarn. Städningen ledde till att hon också blev hjälpledare på kyrkans barntimmar en gång i veckan.

”Det är så upplyftande och roligt med barn”, säger Elisabeth.

Det blev fler och fler barn på bygden vilket gjorde större barnverksamhet för kyrkan. Föräldrarna hade mer tid förr och var mycket engagerade vilket ledde till en massa aktiviteter.

”Vi gjorde saker, sålde och hade julfester, det var så kul”, berättar Elisabeth.

Även maten har Elisabeth varit delaktig i. Det var alla möjliga sorters sammankomster och förrättningar som t.ex. begravningar där mat behövdes lagas som hon ställde upp och fixade. ”Jag tycker om att laga mat och jag tycker om människor”, säger Elisabeth. Hon fick mycket uppmuntran och uppskattning för sin mat och det gjorde att hon orkade jobba på.

”Om sanningen ska fram så fick jag jobberbjudanden från flera andra håll, men jag tackade nej, för det har varit så bra här och passat mig så perfekt”, berättar Elisabeth. Hon räknar upp nuvarande och före detta arbetskamrater och chefer som stora anledningar till varför hon trivts så bra.

”Det jag framför allt kommer att minnas när jag tänker tillbaka på tiden som anställd i Svenska kyrkan är barnen samt alla olika möten med människor i både sorg och glädje. Det är det som är viktigt och stannar kvar”, säger Elisabeth och ger oss alla ett stort leende och en stor kram.

MER OM ELISABETH

Namn: Elisabeth Karolina Nordin

Ålder: Fyllde 69 år nu i december

Född: På Tynderö

Bor: Numera i lägenhet i Skönsberg

Familj: Barnen Ingela, Magnus, Annika, sex barnbarn och vännen Vidar

Gillar: Resor och musik

Gillar inte: Orättvisor

Senast lästa bok: "Sagas bok – en trovärdig historia" av Elsie Johansson

Senast sedda film: "Sommaren med Göran" med Peter Magnusson i huvudrollen

Senaste resa: I somras åkte Elisabeth och Vidar till Zell am Zee, Österrike

Holger lever gott i Vike

Ett fritt liv med naturen omkring sig har Holger Sahlin i Vike. Här lever vi gott, säger han. Jobb i skogen, som målare och som vaktmästare i skolan i Anundgård och Liden har det bland annat blivit för Holger. Vike ideella förening har också fått mycket av Holgers tid. Holger vurmar för sin bygd.

Annika sjunger i kyrkokören

En stor och härlig familj, ett ständigt växande jordbruk, ett gammalt hus med stora rum är livet för Annika Håkansson i Dacke. Från att alltid ha fullt upp har lite fritid börjat smyga sig in i Annikas liv som gjort det möjligt att t.ex. få sjunga i kyrkokören.