Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Genom alla dagar, både de ljusaste och de mörkaste, följer Guds omsorg oss. I kyrkan kan livets stora och viktiga dagar välsignas.

Livet är sällan stillastående. "Tidevarv komma, tidevarv försvinna, släkten följa släktens gång" sjunger vi i Härlig är jorden - en av våra mest älskade psalmer.

De kyrkliga handlingarna, dop, konfirmation, vigsel, bikt och begravning, förmedlar Guds närvaro i människors glädje, svårigheter och sorg.

Genom orden och symbolerna i dessa gudstjänster får vi hjälp att uttrycka allt det som våra egna ord kan ha svårt att få fram.

Innan en kyrklig handling sker träffar du/ni prästen och får hjälp att utforma gudstjänsten och samtala om innehållet i den.

Ta kontakt med pastorsexpeditionen för att boka tid för de kyrkliga handlingarna och få hjälp och upplysningar!

Dop

Tre handfullar med vatten. Oavsett om det är en förundrad bebis, en fnittrig konfirmand eller en äldre man, säger Gud - Jag älskar dig - vi hör ihop.

Konfirmation

Att fundera över livet och vem jag är är alltid viktigt, särskilt när man är tonåring och mycket händer i livet. Konfirmationen är en möjlighet för dig som går i åttan att få tillsammans göra detta.

Vigsel - bröllop

"Jag vill dela mitt liv med dig" Längtan efter kärlek och gemenskap är stark. När två människor vill dela sina liv med varandra vill Gud välsigna.

Begravning

När någon har dött är begravningen viktig. Vi behöver få samlas och ta farväl och dela våra minnen för att kunna gå vidare i livet.

Kyrkor

I Indalens pastorat finns fem kyrkor och ett begravningskapell. Rum för stillhet, gudstjänst och livet stora stunder. Här kan du få veta mer om dem. Du är varmt välkommen!

Att låna eller hyra våra lokaler

Behöver du någonstans att hålla till? Det kan vara ett möte för din förening, en informationsträff om något, ett fika efter ett dop eller en begravning... Behöver du en lokal för en utbildningsdag för ditt arbetslag och vill komma bort lite? Ibland vill man eller kan man inte hålla till hemma. Det kan vara skönt att ha gott om utrymme! I alla våra fyra församlingar finns samlingslokaler. De kan hyras av dig som privatperson eller av föreningar/företag.