Begravningsombud

Svenska kyrkan har i uppdrag av staten att vara huvudman för begravningar i nästan hela Sverige. Om du upplever att vi inte skött vårt uppdrag finns ett begravningsombud att vända sig till.

Det utsedda Begravningsombudet i Medelpad heter Kenneth Norberg. Honom kan du ta kontakt med om du undrar något eller önskar stöd i något begravningsärende. Begravningsombudets främsta uppgift är att kontrollera att vi, Svenska kyrkan, fullgör de plikter staten ålagt oss inom begravningsområdet. Begravningsombuden är också ett språkrör för den andel av befolkningen som inte tillhör Svenska kyrkan.

Önskar du komma i kontakt med begravningsombudet, kontakta indalens.pastorat@svenskakyrkan.se

Begravningsavgift och kyrkoavgift - vad är vad?

Vad är skillnaden mellan kyrkoavgift och begravningsavgift? Vem betalar vad, och vad täcker avgifterna?

Begravning

När någon har dött är begravningen viktig. Vi behöver få samlas och ta farväl och dela våra minnen för att kunna gå vidare i livet.