Människor som köar utanför en kyrka. Vid den öppna dörren sitter en lapp med texten Vallokal.

Så gick det i kyrkovalet 2021

Nyhet Publicerad

15,59%. Så många röstberättigade medlemmar i Huskvarna pastorat valde att göra sin röst hörd i kyrkovalet. Det visar den preliminära röstsammanräkningen. Här kan du ta del av hela valresultatet inklusive mandatfördelning i valet till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet.

Liknande valdeltagande lokalt som vid förra kyrkovalet

Det preliminära valresultatet visar att valdeltagandet inom Huskvarna pastorat var snarlikt deltagandet i kyrkovalet 2017. Enligt den första röstsammanräkningen valde 15,59% av de röstberättigade medlemmarna i Huskvarna- och Hakarps församlingar att gå till valurnan, att jämföra med 15,96% för fyra år sedan.

Två nomineringsgrupper blir tre i kyrkofullmäktige

Nytt inför kommande mandatperiod är att ViSK, Vänstern i Svenska kyrkan, tillkommer som ny nomineringsgrupp i kyrkofullmäktige i Huskvarna pastorat med 2 mandat. I kyrkofullmäktige kommer även de tidigare nomineringsgrupperna Socialdemokraterna och Samverkan i Huskvarna pastorat att sitta kvar, nu med 11 respektive 12 mandat.

Här kan du ta del av det preliminära valresultatet i sin helhet gällande valen till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet.

Det här händer efter valdagen

Efter valdagen skickas alla röster från kyrkovalen till respektive stiftsstyrelse som har ansvar för den så kallade slutliga sammanräkningen. Vid den slutliga sammanräkningen kontrolleras och räknas alla röster ytterligare en gång. Även de förtidsröster som inte fanns i vallokalen på valnatten räknas vid detta tillfälle. Nu räknas även personröster.

När den slutliga sammanräkningen är klar beror på hur många som deltagit i årets kyrkoval och hur många som förtidsröstat. Ett slutligt valresultat uppskattas kunna publiceras i månadsskiftet oktober/november.