Foto: Charlotte Winroth

Gemensam kistgravplats

En gemensam kistgravplats är en skötselfri gravplats. Kistlund finns på Hakarps kyrkogård.

En gemensam kistgravplats är en gravplats med sk. begränsad gravrätt. Det innebär att det finns begränsningar för utsmyckning och att det finns särskilda ordningsregler att ta hänsyn till.

Här har varje gravsatt inte en egen gravsten utan en graverad namnplatta sätts upp på det gemensamma gravmonumentet.

Detta gäller för en gemensam kistgravplats:

• Har plats för kistor

• Gravrätt på 25 år

• Särskilda ordningsregler gäller

• Anhöriga har rätt att närvara vid gravsättningen.

• Kyrkogårdsförvaltningen tillhandahåller och monterar den namnplatta som sätts upp på gravmonumentet.

• Gravrättsinnehavaren betalar en avgift för namnplatta, gravering, del i gravmonumentet samt del i den kollektiva planteringen runt gravmonumentet. Avgiften gäller för 25 år.

• Inga växter får planteras. Endast lösa blommor och ljus får placeras på gravplatsen på avsedd plats.

• Kyrkogårdsförvaltningen svarar för den kollektiva planteringen på gravplatsen.

• Vid ytterligare gravsättning tas en ny avgift ut för gravering samt del i den gemensamma planteringen.

Vad en gravrättsinnehavare är och vad gravrätt innebär hittar du information om här.

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Telefon: 036-30 43 01
Skicka epost till: huskvarna.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se

Besöks- och telefontid:
Måndag-fredag kl. 10-12
Därutöver svarar vi om vi har möjlighet.

Leverans- och besöksadress:
Alfred Dalinvägen 10-12, 561 31 Huskvarna