Foto: IKON

Så påverkas Hortlax församlings verksamhet av Corona

Nyhet Publicerad Ändrad

I nuläget behöver vi alla vara extra rädda om varandra och göra vad vi kan för att förhindra smittspridning. Fortsätt vara noga med handhygienen, stanna hemma om du har förkylningssymtom och ta del av ansvariga myndigheters information.

Kyrkan ställer om

Dessa ändringar gäller från och med måndag 23 mars.

I tider som dessa är det viktigt att kunna fortsätta möta människor och finnas tillgängliga för de som behöver det. Verksamhet som riktar sig till barn och unga fortsätter tills vidare, men där det är möjligt kommer verksamheten bedrivas utomhus. Om inte annan information ges kommer verksamheten för barn att fortsätta inomhus med restriktioner. Detta rör Studiehjälp (ideella stannar hemma, barnen hjälps av personal), barnkören Stars, Miniorer, Juniorer, TG, Scouter, Fredagshäng.

Utomhus:

Öppet hus/Liten och stor:

Måndagar 13.00-15.00 vid bönhuset i Blåsmark. Vi eldar och leker i snön. Ta med egen matsäck, om du vill. (Ej måndag 23 mars på grund av Kvällsöppet hus på kvällen)

Onsdagar 10.00-12.00 vid skidstugan i Jävre. Vi eldar och leker i snön. Ta med egen matsäck, om du vill.

Onsdagar 10.00-12.00 vid Tallhedskyrkan i Furulund. Vi eldar och leker i snön. Ta med egen matsäck, om du vill.

Gång till hälsa flyttar ut till byarna

Vi samlas och promenerar tillsammans med personal från församlingen. Pilgrimsleden kring kyrkan görs flyttbar och tas med till de olika platserna, för att det ska ges möjlighet till reflektion under promenaderna.

Måndag 14.00 vid Tallhedskyrkan med Marie Wennberg.

Tisdag 14.00 vid Hemmingsmarks bönhus med Ingela Öberg.

Onsdag 14.00 vid Blåsmarks bönhus med Marianne Hellgren.

Onsdag 14.00 vid Kustkyrkan med Karin Westerlund.

Torsdag 14.00 vid Malmgården med Ingela Öberg/Marie Wennberg.

Messy Church

Nästa gång är 28 maj, mer information kommer.

Kyrkan håller öppet

Med det rådande läget kommer Hortlax kyrka att hållas öppet dagtid och en kväll.

Måndag till fredag kl. 9.00-15.00

Torsdag kl. 19.00-21.00 Möjlighet till ljuständning och orgelmusik.

Lördag kl. 12.00-15.00

Söndag kl. 10.00-15.00

Kyrkan ställer in

All verksamhet som riktar sig till äldre besökare ställs in tills vidare, förutom gudstjänster och konserter (läs mer om gudstjänster här nedanför).

Detta berör Café 14, Kväll med innehåll, Stickcafé, bibelsamtal, Hortlax kyrkokör, Snickarverkstad.

Lägerverksamhet ställs in. Det gäller både familjelägret till Arjeplog samt Patrullriks i Vässarö.

Konfirmationsresan flyttas fram.

Gudstjänster och konserter

Svenska kyrkan anpassar sin verksamhet efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset. Hortlax församling följer utvecklingen och kommer att utgå från allmänna råd från Svenska kyrkan på nationell nivå och Folkhälsomyndigheten rekommendationer.

Kyrkan är en trygg punkt för många, särskilt i tider av kris. För Hortlax församling innebär detta att vi firar gudstjänster i Hortlax kyrka, men avråder från deltagande, i synnerhet för äldre och riskgrupper.
Det finns många bra alternativ om du inte kan komma till kyrkan:
• Du kan fira gudstjänst hemma.
• Det finns tv-gudstjänster som sänds söndagar kl. 10.00 i SVT.
• Hortlax församling erbjuder i den mån det går inspelade andakter och gudstjänster via hemsidan och församlingens facebooksida.

Vi ber att vi respekterar de som vill sitta på avstånd i kyrkan. Prästen kommer under nattvardspsalmen att gå ut i sakristian och tvätta händerna med tvål, vatten och handsprit efteråt. Vid nattvarden uppmanar vi alla som vill komma fram till nattvarden att doppa brödet i bärgaren eller bara tar emot brödet. Vill du vara med i gemenskapen men inte ta emot nattvarden så lägger du din högra hand på vänster axel. Psalmböcker kommer inte att delas ut av kyrkvärdar, och kollekthåvar kommer att användas för att undvika hand-till-hand-kontakt.

Enkelt kyrkfika kommer serveras på kyrkbacken efter gudstjänsterna, kaffe och chokladbit.

Tillsammans gör vi vad vi kan för att skydda de som är nedsatta så känner du dig förkyld på något sätt, stanna då hemma och följ med i gudstjänster i radio och tv.

behöver du hjälp?

Anställda i Hortlax församling vill i den mån det går finnas tillgängliga för dig som behöver hjälp eller ett lyssnande öra. Ta kontakt med diakon Ingela Öberg, hon finns tillgänglig måndag till torsdag mellan kl. 8.00-16.00.

Ingela Öberg, 0911-787 94

ingela.oberg@svenskakyrkan.se

Marie Wennberg, 0911-787 98

marie.b.wennberg@svenskakyrkan.se

RÅD FÖR ATT SKYDDA DIG SJÄLV OCH ANDRA

Vi har alla ett ansvar för att skydda oss själva och andra från smittan. Här är några råd på hur du kan göra:

• Stanna hemma om du har symtom, som förkylning, hosta eller motsvarande.
  • Var noga med god handhygien. Tvätta händerna noggrant och ofta med tvål och varmt vatten, både före och efter olika aktiviteter, besök och annat.
  • Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
  • Tänk särskilt på riskgrupperna! Riskgrupper innefattar äldre och personer som har andra underliggande sjukdomar.
  • Undvik handhälsning vid exempelvis gudstjänsterna, men även i andra sammanhang.
  • En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.
  • Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.

OROLIG?

• Om du har feber, hosta eller andningsbesvär och tror att du är smittad ring 1177.
  • Om du har allmänna frågor om Coronaviruset ring 113 13.
  • Om du känner oro kan du vända dig till kyrkans präster och diakoner. Ring till församlingen 0911-787 80.
  • Du kan också ringa jourhavande präst på 112 eller kontakta vår chatt på nätet: https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast