Vinterjobb ger fina bänkar på kyrkogården

Nyhet Publicerad

I vinter har vaktmästare Stefan Häggström gett många av kyrkogårdens parkbänkar sin forna glans åter.

Vad gör egentligen personalen på kyrkogården på vintern när det inte finns några gräsmattor eller planteringar att ta hand om? Mycket tid går så klart åt till att skotta snö och sanda men det är också på vintern som det finns möjlighet att ge lite extra kärlek åt det som blivit nött och slitet.

Parkbänkarna på kyrkogården har tyvärr sett allt ledsnare ut med färg som fallit bort i stora flagor. Men hälften av dem har nu fått ett helt nytt liv efter ett nogrannt renoveringsarbete av Stefan Häggström, vaktmästare på kyrkogården.

– När jag började skrapa och slipa bänkarna visade det sig att det under färgen var jättefina brädor i mahogny och ek, berättar han.

Bänkarna kommer från det anrika gjuteriet Byarums bruk och den gröna färgen var inte original utan har tillkommit någon gång sedan bänkarna köptes in i mitten på 90-talet. Nu har de åter fått det utseende de var tänkta att ha, med en vacker oljad träyta.

– Det har varit mycket arbete men det blev verkligen fint. Nu ska de bara underhållas med en lätt slipning och ny olja varje år, säger en uppenbart stolt Stefan Häggström.

Renoveringsarbete är nu avslutat för i år och sex av totalt tolv bänkar ser ut som nya. De bänkar som är kvar är tänkta att bli lika fina under nästa vinter.

Stefan Häggström har lagt många timmars arbete på att skrapa, slipa och olja de vackra parkbänkarna.