Foto: Marcus Gustafsson

"Varje människa bär på en unik berättelse"

Nyhet Publicerad

Janet Eriksson är ny kyrkoherde i Hörnefors församling - men vem är hon och vad tycker hon är viktigt? Vi låter henne svara på några snabba frågor.

Hej Janet, hur känns det att vara på plats på nya jobbet som kyrkoherde i Hörnefors församling?

- Tack bra, jag har verkligen känt mig välkommen, både i arbetslaget och av de församlingsbor som jag hunnit möta.

Du är ny även som hörneforsare, var har du jobbat tidigare?

- Jag kommer närmast från en tjänst som kyrkoherde i Nätra-Sidensjö pastorat. Det ligger ungefär 2 mil söder om Örnsköldsvik.

Du har inte hunnit jobba så många veckor ännu, men vad tycker du bäst om med Hörnefors så här långt?

- När det handlar om orten så uppskattar jag verkligen att det finns så många olika cykel- och promenadvägar att upptäcka.

Om du skulle beskriva dig själv med tre ord, vilka skulle det bli och varför?

- Det var inte helt enkelt, jag måste nog tänka till lite ...
... vänlig, jag tycker att varje människa är värd ett vänligt bemötande. Engagerad - ibland lite för mycket, behöver jobba på att bromsa mig ibland. Människointresserad – varje människa bär på en unik berättelse som är värd att lyssna till.

Finns det något speciellt som du ser fram emot i ditt nya arbete?

- Att leda och utveckla arbetet i Hörnefors församling tillsammans med det fina arbetslaget. Jag ser också fram emot att lära känna bygden och människorna som bor här.

om janet eriksson

Ålder: 59

Familj: Make, fyra utflugna vuxna barn och fyra härliga barnbarn

Bostad: Hus i Köpmanholmen och lägenhet i Hörnefors