Foto: Gustaf Helsing/Ikon

Står stenen säkert?

Nyhet Publicerad Ändrad

Gravstenar som inte står stabilt är en fara för både besökare och personal på kyrkogården. Sommaren 2019 inleds därför arbetet med att provtrycka alla stenar på Hörnefors kyrkogård. Osäkra stenar kommer då att läggas ner i väntan på åtgärd.

Gravstenar är väldigt tunga och att komma i kläm under en fallande sten kan innebära livsfara. Dessvärre har det under senare år förekommit allvarliga olyckor med gravstenar på svenska kyrkogårdar, varav en med dödlig utgång.

Med start under sommaren 2019 kommer Hörnefors församling därför att provtrycka alla stenar på Hörnefors kyrkogård för att se vilka av dem som uppfyller kraven och vilka som behöver säkras. Arbetet kommer att fortsätta även under sommaren 2020. Kontrollen är något som församlingen enligt lag är skyldig att utföra.

Osäkra stenar läggs ner

När en kontroll visar att en sten inte är tillräckligt säker måste församlingen vidta åtgärder så att det inte händer en olycka. I väntan på att stenen får en säker montering kommer den därför att läggas ner. Många stenar kommer att behöva åtgärdas och det innebär att liggande stenar under en tid kommer att vara en vanlig syn på kyrkogården.

Alla stenar läggs ner försiktigt och så långt det är möjligt med inskriptionen rättvänd i förhållande till gravens placering.

Gravrättsägarens ansvar att säkra permanent

Det är gravrättsägaren som enligt begravningslagen har ansvaret för och bekostar att stenen återmonteras på ett säkert sätt. Alla gravrättsägare som har en sten som behöver åtgärdas kommer att få ett brev hem med posten. I brevet kommer det att finnas mer information om vad som behöver göras och inom vilken tid som arbetet ska vara slutfört.

Den gravrättsägare som inte följer uppmaningen att återmontera gravstenen enligt anvisningarna riskerar att förlora gravrätten.

Stenar på återlämnade gravar

På gravar som återlämnats till församlingen och där inget avräkningsavtal för gravskötsel finns kommer osäkra stenar att tas bort istället för att åtgärdas. Undantag kommer att göras för stenar som Länsstyrelsen klassat som kulturhistoriskt skyddsvärda och stenar inom särskilda områden av kyrkogården som myndigheten bestämt ska lämnas oförändrade.

Gravstenar och utsmyckning

Här hittar du information om de regler för gravstenar, plantering och utsmyckning av gravvårdar som gäller på Hörnefors kyrkogård.

Gravar, gravsättning och gravrätt

Det finns olika typer av gravar och olika alternativ för gravsättning. Den avlidne kan kremeras eller jordbegravas.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla svenskar, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

Hörnefors Församlingsexpedition

Post- och besöksadress

Hörnefors församling
Rosornas gränd 3,
905 31 Hörnefors

hornefors.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefon- och besökstider
Tisdag och onsdag 10.00-12.00 samt torsdag 13.00-15.00.

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.