Rosornas kyrka vinterstänger efter nyår – gudstjänsterna flyttar till församlingsgården

Nyhet Publicerad Ändrad

För att spara energi väljer Hörnefors församling att åter vinterstänga Rosornas kyrka under årets kallaste månader. Totalt väntas det ge en energibesparing på omkring 20 000 kWh.

I år är energifrågorna högt på agendan i hela europa och såväl hushåll som företag och offentliga institutioner uppmanas att försöka sänka sin energiförbrukning. Hörnefors församling har därför beslutat att åter vinterstänga Rosornas kyrka, denna gång från den 1 januari till den 2 april. Under dessa månader hålls gudstjänster och andra arrangemang som normalt äger rum i kyrkan istället i församlingsgården som ligger precis bredvid. Rosornas kapell hålls också öppet precis som vanligt för till exempel begravningar.

Sparar el motsvarande en normalvillas årsförbrukning

Genom att sänka värmen i kyrkan till 10 grader under tre månader minskas både uppvärmningskostnaden och klimatavtrycket. Att minska koldioxidutsläppen genom lägre energiförbrukning är ett viktigt delmål i församlingens miljöarbete. Energibesparingen bli omkring 20 000 kWh, lika mycket som energiförbrukningen i en normalvilla för ett helt år.

– Församlingen har en bra bundet elavtal så det viktigaste just nu är inte att vi sparar pengar utan att vi är med och sparar energi, säger kyrkorådets ordförande Lars Hammarstedt.

Viktigt att sänka värmen rätt

Han förklarar samtidigt hur viktigt det är att ha en bra grundvärme i kyrkan så att varken byggnaden eller inventarier skadas på grund av ökad luftfuktighet.

– Vi kommer att mäta både luftfuktighet och energiförbrukning kontinuerligt, säger Lars Hammarstedt.

Församlingen utreder just nu möjligheten att under de närmaste åren investera i en modernare och mer energieffektiv uppvärmning av kyrkan med hjälp av bergvärme.

– Att göra förändringar i en kyrka med stora kulturvärden går inte så fort men när den nya uppvärmningslösningen är på plats kommer det att innebära en avsevärd energibesparing, säger Lars Hammarstedt.