En pumpflaska med handsprit står på en av kyrkbänkarna.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Nu öppnar vi upp på ett ansvarsfullt sätt

Nyhet Publicerad Ändrad

Lättade restriktioner från den 1 juli innebär att fler personer nu tillåts delta i gudstjänster, dop, vigslar och. begravningar i Rosornas kyrka och Rosornas kapell i Hörnefors.

Lättade restriktioner och minskad smittspridning gör att Hörnefors församling nu ger fler möjlighet att mötas till gudstjänst, dop, vigslar och begravningar.

Inför alla arrangemang görs en riskbedömning och för församlingens lokaler finns ett fastställt maxtak för antalet besökare.

• Rosornas kyrka får efter den 1/7 ta emot 60 sittande besökare
  • Rosornas kapell får efter den 1/7 ta emot 30 besökare
  • Hörnefors församlingsgård får efter den 1/7 ta emot 50 sittande besökare

Vid alla arrangemang inomhus kommer det att finnas anvisade sittplatser vilka vanligen är utmärkta med en psalmbok. Var vänlig och sitt endast på dessa platser. För sällskap ur samma hushåll är det tillåtet att sitta upp till 8 personer tillsammans  under förutsättning att ni håller minst 1 meters avstånd till andra sällskap.

Till dig som besöker något av församlingens arrangemang riktar vi uppmaningen att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om nogrann handhygien och att hålla avstånd till personer utanför ditt egen hushåll såväl innan som under och efter arrangemanget. Detta gäller även dig som hunnit bli vaccinerad mot Covid-19.

Skulle det lokala smittoläget i Hörnefors försämras är vi förberedda på att snabbt ändra planerade arrangemang.

Förhoppningen är att vi efter sommaren ska kunna återuppta församlingens olika gruppverksamheter för barn, unga och vuxna.

"Befriande att slippa hejda den nionde personen"

Den 1 juni anpassades restriktionerna för att bli mer träffsäkra. Bland annat kan 50 personer, sittande på anvisad plats, samlas till gudstjänst inomhus. Med anledning av detta skrev biskop Åsa Nyström till kyrkoherdarna i Luleå stift.