Nät och flöten påminner om dopet i Rosornas kyrka

Nyhet Publicerad

Längst bak i kyrkan hänger sedan en tid tillbaka ett grovt fiskenät med färggranna glasflöten. De är en påminnelse om de som döpts i församlingen under året.

Kom och följ mig. Jag ska göra er till människofiskare.

Matt 4:19

Jesus använde ofta både bilder och liknelser för att förklara vad han menade. Flera av hans lärjungar var fiskare och det var till dem han riktade sig med uppmaningen att bli människofiskare – att föra nya människor till tro på honom.

Uppdraget bärs ännu 2 000 år senare vidare av alla människor som tror och nätet får därför stå som en symbol för kyrkan. När föräldrar bär fram sina barn för att döpas är de med och utför Jesu uppdrag.

Glaskulorna i nätet representerar de barn och vuxna som döpts i Hörnefors församling under året. För varje person som döps hängs en ny kula upp i nätet som därmed blir allt vackrare ju längre in på året tiden går.

2019 blev dopnätet en del av den fasta utsmyckningen i Rosornas kyrka.