Kyrkan står kvar men har ny adress

Nyhet Publicerad Ändrad

Rosornas gränd, vart ligger det? Rätt svar är att det är det nya namnet på vägen som leder till kyrkan.

De flesta som bor i Hörnefors skulle nog säga att vägen in till kyrkan heter Kyrkvägen. Det har vi också gjort och Kyrkvägen 3 har i alla år varit den adress som stått på all post som kommit till Hörnefors församling. Konstigt nog har Kyrkvägen aldrig funnits på riktigt! Egentligen har det som kallats för Kyrkvägen bara varit en infart från Industrivägen.

Rosornas gränd det vinnande förslaget

Under Hörneforsdagen 2017 bad församlingen alla marknadsbesökarna att komma med namnförslag, Kyrkvägen var nämligen redan upptaget av andra vägar i kommunen. Många av namnförslagen innehöll rosor eftersom kyrkan heter Rosornas kyrka och det var också ett av de namnen som Umeå kommun till slut valde.

Nu är namnbytet färdigt, skylten är uppskruvad och vägen kan fortsätta sin historia som Rosornas gränd.

Vill du skicka post till Svenska kyrkan gör du det nu på adressen

Hörnefors församling
Rosornas gränd 3