Församlingsbladet

Församlingsbladet är en liten tidning om församlingens arbete i våra lokalsamhällen Holmsund och Obbola. Den delas ut till alla hushåll i församlingen fyra gånger per år och finns också att hämta i Holmsunds och Obbolas kyrka.

En orolig värld

Församlingsbladets ledare är skriven av Carina Wikman

En bakande plåtslagare

Delad glädje är dubbel glädje. Det är något som Åke Söderlund verkligen kan skriva under på.

Karin stickar för gott

Karin Anderssons alster säljs eller ges bort och kommer på så vis andra människor till gagn.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

En lacksigill med texten Välkommen i jul.

En välkomnande kyrka

Vintern har gjort sin entré även i Skärgården. När de här raderna skrivs har vi precis börjat vänja oss med minusgrader och den sista mörka månaden innan det vänder, ligger framför oss. Men det finns ljus i mörkret.

Flickor med rätten att inte gifta sig

Nästan var fjärde indisk flicka gifts bort som barn. Men det går åt rätt håll, bland annat tack vare människor som Polly Mondal. Hon jobbar för Act Svenska kyrkans indiska partnerorganisation med ett omfattande jämställdhetsprojekt i staden Kolkata i östra Indien.

Att lära sig leva utan Lena

Att mista sin livskamrat kan vara oerhört smärtsamt. Att då få prata med människor som gått igenom samma sak kan göra att man känner sig lite mindre ensam.

Tillsammans för världens barn

Världens Barn är Radiohjälpens största insamling och genomförs av Sveriges Television och Sveriges Radio P4 i samarbete med 14 svenska organisationer.

Sommaren 2022

Från Ukraina till Holmsund

I slutet av mars kom Olga Pankova med sina två barn till Holmsund. De hade fått lämna allt och fly från otryggheten i Ukraina. Nu är Holmsund deras nya hem där barnen går i skola och Olga arbetar i Svenska kyrkan.

Hållplatsens Foodbank en hjälp i livets mellanrum

"Jag skulle aldrig klara mig utan er, ni är mina änglar", sa en person som nyss fått en matlåda av personalen på Hållplatsen. Det diakonala arbetet i Holmsunds församling sker ofta i mellanrummen i människors liv.

Musik i sommarkväll

Under sommaren satsar Holmsunds församling på att ge dig musikupplevelser utöver det vanliga. Här bjuds du på en del av kyrkans rika musikliv. Vi kallar kvällarna Musik i sommarkväll!