Himlagott

Var med och laga mat med en nypa bibel i receptet

Till 20 maj, någon enstaka plats finns kvar, För deltagande 27 maj sker anmälan tidigast 21 maj och senast 26 maj och för deltagande 3 juni sker anmälan tidigast 28 maj och senast 2 juni.
skicka ditt mail till hollviken.anmalan@svenskakyrkan.se
Vi har med glädje märkt av ett stort intresse, så först till kvarn…
Obs! Förtydligande! Anmälan sker till varje enskilt tillfälle
Max 8 deltagare. Pris: 100 kr per tillfälle
På grund av rådande omständigheter kommer vi när vädret tillåter vara utomhus vid Bibliska trädgården och i orangeriet.

Välkomna önskar Adina och Susann​

Under året som har gått har vi inte kunnat ses som vi brukar på grund av pandemin. Vi har istället blivit uppfinningsrika och träffats på andra sätt. Många har valt att samlas ute vid grillar och öppna eldar för att umgås och äta tillsammans.

Bibeln berättar om hur Jesus åt tillsammans med olika människor och sina lärjungar. Senare samlades de första kristna till måltidsgemenskap där de kom ihåg lärjungarnas sista måltid tillsammans med Jesus. Måltiden blev också ett heligt skeende och inte bara en minnesmåltid. Man försökte tolka betydelsen av att Jesus hade dött och uppstått. Nattvarden utgör idag ett kristet sakrament i kyrkan. Det är en helig handling, och kan ses som en gåva från Gud, där vi får möta Gud genom bröd och vin.

När vi äter tillsammans öppnas möjligheter för samtal som fördjupar, förändrar, utvecklar, inspirerar och skapar intimitet och närvaro. Genom maten minns vi också människor, platser och upplevelser eftersom maten ofta kopplar ihop våra sinnen och minnen. Vi kommer ihåg dofter, smaker och färgupplevelser. Känslan av det varma brödet i handen, doften av det nybryggda kaffet, smaken som överväldigar oss. Mat knyts till det som är viktigt att komma ihåg. Maten inkluderar, då alla kan vara med och laga, smaka och prata om mat oavsett vilka vi är och var vi kommer ifrån. Maten vi väljer, råvarorna som används står alltid i samspel med naturen och helheten. Genom maten blir vi en del av helheten, av hela skapelsen i det enkla, naturliga, äkta och ursprungliga.

Himlagott välkomnar dig som älskar att njuta av naturens råvaror, mat och gemenskap. Tillsammans träffas vi vid tre tillfällen vid Orangeriet i Bibliska trädgården. Vid varje tillfälle är en ört i fokus och kring denna ört lagar vi en tre rätters meny som är inspirerade av måltiderna i Bibeln. Örterna och råvarorna vi använder finns representerade i de odlingar som församlingen sköter och när det finns möjlighet så skördar vi av dem till vår måltid. När maten sedan står på borden får vi tillsammans njuta av olika läckerheter och samtidigt lyssna på inspirerande föredrag om mat.

Ledare: Adina Wirdemo, präst och Susann Persson, trädgårdsmästare

Tid och plats: Torsdag 20, 27 maj och
3 juni, kl 17.00–19.00 i Kyrkans Hus.

Anmälan:
hollviken.anmalan@svenskakyrkan.se
OBS! Anmälan sker till varje enskilt tillfälle.
Begränsat antal, först till kvarn.

Pris: 100:- per tillfälle.