Studiecirkel vid sju bord

Höstens studiecirkel är här! Djupdyk i diakonins sju bord - bord där medmänskligheten ryms

Köksbordet, parkbänken, altaret, runda bordet, soffbordet, skrivbordet och talarstolen – den kristna kyrkans tjänst för medmänniskan, diakonin, kan gestaltas i sju bord. När det är som bäst slår sig människor med mycket olika bakgrunder ner vid dem och rör sig mellan dem.

Diakonins sju bord är Höganäs församlings nya studiecirkel utifrån boken med samma namn. Med ett rykande färskt material framtaget av Sensus studieförbund får vi genom samtal slå oss ner vid, fördjupa oss i och mötas vid dessa bord.

Rebecka Heden Judt från Sensus är den som har arbetat fram studiematerialet och hennes förhoppning är att den som deltar i cirkeln blir inspirerad till konkret handling och att det skapas en gemenskap i gruppen som kanske till och med kan se en vision för diakonin växa fram.

- Det kan bli en boost för hela församlingen. Deltagarna får hämta kunskap ur olika källor, inte bara ur materialet utan också från deltagarna själva och de erfarenheter som man bär på. Det händer något när vi delar, förklarar hon.

För att delta i cirkeln finns inga krav på förkunskaper eller kyrkligt engagemang, utan det enda som krävs är en nyfikenhet för samtalet och kanske också en inre längtan att fördjupa sitt engagemang för medmänniskan och sin tro. Detta har varit utgångspunkten i framtagandet av studiematerialet.

- Jag tror på en spridd grupp. Diakoni handlar inte bara om äldre, utan jag tror att det tilltalar unga på ett helt annat sätt idag. Det finns en växande nöd både i samhället och inom oss och det angår oss alla, säger Rebecka.

Studiecirkeln drar igång redan torsdagen den 3 oktober kl. 18.30-20.00 och består av sju träffar under oktober och november – en träff per bord. Deltagandet är gratis och fika serveras till självkostnadspris. Den som är medlem i Svenska kyrkan har förtur.

Välkommen med din anmälan till Gunilla Persson, diakonistrateg i Höganäs församling, på 042-36 21 95 eller gunilla.persson@svenskakyrkan.se

• Datum och tid för träffarna:
    Klockan 18.30-20.00 i församlingshemmet Himlagård.
    3:e oktober, 10:e oktober, 17:e oktober, 24:e oktober, 31:e oktober,
    7:e november, 21:e november.
  • Träffarnas upplägg:
    Vi träffas sju gånger, en gång per bord. Först hålls en inledning med bibelcitat och sedan en sammanfattande förklarande text om vad som kännetecknar bordet som träffen ska handla om och exempel på hur det gestaltas. Sedan följer frågor och samtal. Sist en avslutande andakt.
  • Boken:
    Cirkeln utgår från boken Diakonins sju bord. Boken finns att låna, men det är inget krav att läsa hela boken för att vara med i cirkeln. Varje träff inleds med en sammanfattning av det aktuella kapitlet.