Diakonins månad

Nyhet Publicerad Ändrad

I september infaller diakonins månad för att lyfta kyrkans diakonala arbete. Se programmet här.

Diakoni är praktiserad medmänsklighet. Det handlar om ett socialt arbete på Kristi
uppdrag. Kristen tro utmanar att bejaka det bidrag som varje människa utifrån sina förutsättningar kan ge till helheten och i praktisk omsorg bry sig om den som har särskilda behov. Allt för att bidra till att varje människas värdighet respekteras.
Vi vill lyfta det diakonala arbetet och varför det är en viktig del av kyrkan. Det
behövs många ”varma händer” och vi önskar att fler blir inspirerade att engagera sig som ideella inom diakonin.

1 september kl. 11.00 Invigning av utställning om diakoni

Under hela månaden har vi en utställning i glasgången mellan kyrkan och Himlagård.
Dess syfte är att starta samtalen om diakoni, vad diakoni betyder för oss och
för varandra. Utställningen kommer att växa med dig som besöker den.

10 september kl. 19.00 ”Demokrati borde vara ett verb” Alexandra Pascalidou

Alexandra Pascalidou talar om ”Demokrati borde vara ett verb!”  i  Himmelsfärdskyrkan. Efteråt har vi mingel med möjlighet till frågor och samtal kring föredraget och att engagera sig för våra medmänniskor i Höganäs församling. Det är fri entré men begränsat antal platser – kom i god tid.

15 september kl. 11.00 Gåvotidsinsamling

Vi välkomnar alla som är intresserad av vad det innebär att ge sin tid och sitt engagemang till människor och aktiviteter i Höganäs församling. Som kyrkan mitt i samhället möter vi dagligen människor i alla åldrar och i alla faser i livet. Här får
alla plats, och här har alla en uppgift – både som besökare och som aktiv.

Tillsammans vill vi möta fler. Vad vill du ge av din tid till? Vid våra gåvotidsinsamlingar berättar ideella och anställda om varför vi engagerar oss och vad det betyder för församlingen.