Foto: Anne-Marie Grahn

Korsberga kyrka

Korsberga kyrka blickar stolt ut över samhället från sin upphöjda plats!

Sannolikt har kyrkplatsen sitt ursprung i tidig medeltid. En murad sakristia som under senmedeltiden vidbyggdes Korsberga gamla träkyrka finns alltjämt kvar. Den nuvarande träkyrkans äldsta delar härrör från 1600-talets slut, men är om- och tillbyggd i flera etapper under 1700- och 1800-talen. Träkyrkan består av rektangulärt långhus med tresidigt avslutat korparti samt vidbyggt vapenhus i väster. Ingång via vapenhuset (en dörröppning på långhusets sydsida igensattes vid restaureringen 1949-50). Träkyrkans timrade stomme är exteriört brädfodrad och vitmålad, medan sakristians murverk är vitputsat. Långhuset täcks av ett brant sadeltak, valmat över såväl väst- som östgaveln. Den medeltida sakristian är tunnvälvd och har 1400-talsmålningar på väggar och valv. Träkyrkans salformade kyrkorum har framför allt prägel av 1800-talets förändringar. Trätunnvalv med något indraget anfang. Interiören fick sin nuvarande färgsättning 1950, vilken bättrades på vid den omfattande restaureringen 1989.

Klicka på nedanstående länk och gör ett besök i Korsberga kyrka (öppnas i nytt fönster).

Folder om Korsberga kyrka

Korsberga kyrka

Vaktmästare är Matti Särkijärvi, 072-282 74 75.