Foto: Eva Kihlström

Grevbäcks kyrka

Belägen norr om Hjo, och blickar ut över fält och Vättern

Stenkyrka med kärnkyrkan som består av rektangulärt långhus med smalare, rakslutet kor. På korets östsida finns såväl sakristia som gravkor vidbyggda. Ingång i sydväst via utbyggt vapenhus. Kyrkans byggnadshistoria är ej med säkerhet känd, men torde till sina väsentliga delar vara medeltida. Den rakslutna korkyrkan har uppenbarligen uppförts i två skilda etapper. Sannolikt härrör vapenhuset, samt möjligen även sakristian, från senmedeltiden. Det lagerbäckska gravkoret vidbyggdes under 1700-talet. Grevbäcks kyrka är ett intressant exempel på de restaureringsprinciper som varit förhärskande under 1800- o 1900-talen. Såväl exteriör som interiör omdanades 1889 i konsekvent nyromantik efter ritningar av arkitekt Adrian C Peterson. Vid restaureringen 1945 avlägsnades exteriörens historicerande karaktär. Murarna är vitputsade - förutom det lagerbäckska gravkoret - och genombryts av stickbågiga fönsteröppningar. De plåttäckta sadeltaken har branta fall.

Den medeltida tornstapeln är daterad till år 1303, och torde vara en av världens äldsta staplar, byggd i virke av träd som började växa på 900-talet. 95% av virket i stapeln är fortfarande i original.

Folder om Grevbäcks kyrka

Grevbäcks kyrka

Vaktmästare är Gun-Britt Johansson, 0503-180 45 (bostad).