Tuija på väg till prästyrket

Att lämna det yrke man haft i 30 år för att bli präst i Svenska kyrkan… Varför gör man det? Läs vår prästpraktikant Tuija Nilssons berättelse om sin väg från arbetet på Volvo till arbetet som präst

Min långa väg till prästkallelsen

Jag heter Tuija Nilsson och har varit praktikant här i Himledalens församling i 4 veckor. Detta har varit min första praktik. Jag skall göra en till på 4 veckor troligen i en stadsförsamling under vinter. Det har varit en väldigt trevlig och spännande tid. Jag fått möjligheten att praktisera det som jag verkligen längtar efter: Olika sorters förkunnanden, att dela med mig av Guds ord och den kärlek som Gud har gett mig. Men även träffa trevliga medarbetare och församlingsbor i hela församlingen. Så ett stort tack till er alla som tagit emot mig!

Man skulle kunna säga att min kallelse smög på mig, under tiden jag var aktiv med barntimmegrupper i Fjärås församling. Jag började fundera på hur jag skulle kunna dela med mig av min kärlek till Gud. Hur jag skulle kunna få andra intresserade. Hur skulle jag kunna få andra att känna samma samhörighet som jag själv kunde känna i kyrkans gemenskap? 2008 fick en möjlighet att läsa Svenska Kyrkans grundkurs på Helsjöns folkhögskola. Jag träffade en härlig grupp med människor som var lätta att prata med. Vi fick många riktigt djupa diskussioner på kvällskvisten. En del skulle bli diakoner, några prästkandidater, några musiker och några sökte bara kunskap. Efter en del funderande så bestämde jag mig för att försöka läsa till präst. Men det är en lång utbildning.

När jag började min väg till teologistudier, hade jag inte suttit i skolbänken på mer än 30 år, så det var en stor utmaning. Jag jobbar i dag på Volvo Personvagnar i Torslanda, Göteborg. Jag har jobbat som pressmekaniker sedan januari 1986 och är i botten utbildad verkstadsmekaniker. Så detta med universitet var ett stort steg att ta. Jag fick börja med en del komvuxstudier för att bättra på, men även komplettera mina betyg från gymnasiet. Sedan började jag läsa på universitet i Göteborg. Det var en helt annan och ny värld för mig. Jag valde att läsa på deltid så att jag skulle kunna fortsätta att jobba kvar på Volvo under tiden. Behövde detta för att vi skulle klara oss ekonomiskt eftersom jag har en stor familj.

Så det är därför som min utbildning har fått lov att ta så lång tid. Men det har gjort att jag förhoppningsvis även mognat i min tro och även fått mera erfarenhet som kommer att hjälpa mig när jag vigs, förhoppningsvis om ca 2år. Jag ser med spänning fram mot det sista slutåret i Lund på ”Pastis”.

Så ett stort tack till er alla i Himledalens församling, både ni som arbetar inom kyrkan, men även alla andra jag fått möjligheten att träffa under dessa 4 veckor. Ni har verkligen gjort min praktik perfekt.

Låt oss alla vandra med Jesus i framtiden tillsammans.

Tuija Nilsson