Rösta i kyrkovalet

Kyrkor och församlingshem är öppna under valdagen. Förtidsröstning fr o m 6 september. Klicka för att se tider

Kyrkoval i höst

Söndagen den 19 september är det dags för Svenska kyrkans medlemmar att gå till val.

Du kan rösta i tre val. Nämligen kyrkofullmäktige i Himledalens församling, Göteborgs stiftsfullmäktige samt kyrkomötet (Svenska kyrkans ”riksdag”).

Kyrkofullmäktige i Himledalens församling, Nösslinge, Skällinge, Rolfstorp, Grimeton, Hunnestad och Gödestad socknar, består av 21 ordinarie ledamöter och 11 ersättare. I årets val finns det en nomineringsgrupp att välja på, Kyrklig gemenskap i Himledalens församling. Se kandidatförteckningen längre ner i artikeln.

Fullmäktigeförsamlingen i Göteborgs stift, som geografiskt sträcker sig från Hallandsåsen till norska gränsen och en bit in i Västergötland består av 135 ledamöter. I denna artikel har vi inte möjlighet att redovisa vilka nomineringsgrupper som ställer upp. Har du tillgång till internet kan du söka mer information på adressen www.svenskakyrkan.se/goteborgsstift

Kyrkomötet som omfattar hela Sverige består av 251 ledamöter. Här kan du också få mer information om de som kandiderar till kyrkomötet på www.svenskakyrkan.se

På valdagen, den 19 september, är vallokalen i Rolfstorps församlingshem öppen 9-12, samt 15-20. Dessutom finns röstmottagningsställen som hålls öppna i anslutning till gudstjänsterna denna söndag.

Nösslinge kyrka kl 10.15-12.15

Skällinge kyrka kl 11.45-13.45

Grimetons kyrka kl 14.45-16.45

Gödestads kyrka kl 11.45-13.45

Hunnestads kyrka kl 10.15-12.15

För att rösta i kyrkorna måste du ha med ditt röstkort och legitimation.

Kan du inte komma och rösta på valdagen finns det möjlighet att förtidsrösta på expeditionen i Rolfstorp

måndag 6 sept kl 9-12

tisdag 7 sept kl 9-12

onsdag 8 sept kl 9-12

torsdag 9 sept kl 17-20

fredag 10 sept kl 9-12

måndag 13 sept kl 9-12

tisdag 14 sept kl 17-20

onsdag 15 sept kl 9-12

torsdag 16 sept kl 9-12

fredag 17 sept kl 9-12

lördag 18 sept kl 9-12

Har du svårt att personligen komma till någon vallokal eller expeditionen har du möjlighet att rösta genom bud eller brev. Kontakta församlingsexpeditionen, tel 0340-664080.

Du kan personrösta på maximalt tre kandidater. Du sätter ett kryss framför namnet på valsedeln. Den förkryssade kandidaten har i och med ditt kryss möjlighet att flyttas upp högre på listan än kandidaten står på valsedeln. Observera att det inte går att stryka något namn på valsedeln.

Naturligtvis kan du på ett säkert sätt ur Coronapandemins perspektiv lämna din röst i årets val.

Använd din möjlighet att påverka arbetet inom Svenska kyrkan!

Kyrklig gemenskap i Himledalens församling

Kyrklig gemenskap i Himledalens församling vill arbeta för att sprida det glada budskapet om Jesus i vår omvärld och för att ha en glad och levande gudstjänstgemenskap för alla i Himledalens församling. Vi vill att alla som bor i Himledalens församling och ska känna att de är välkomna att delta i någon av församlingens olika grupper och verksamheter. Vi gör ingen skillnad på människor. Det spelar ingen roll hur gammal du är, hur länge du har bott i vår församling eller vilket kön du har.

Himledalens församling har ett brett utbud av gudstjänster och aktiviteter varje vecka. Det finns flera barnkörer och vuxenkörer, ett stort utbud av grupper för barn och unga, bibelstudiegrupper, ett väl etablerat samarbete med skolorna i vårt område och mycket mer. Detta vill vi i Kyrklig gemenskap i Himledalens församling med hjälp av din röst vara med och utveckla vidare tillsammans med kyrkans anställda och frivilliga medarbetare.

Vi vill också verka för att vara en god arbetsgivare till vår anställda personal och verka för att på ett ansvarsfullt sätt förvalta församlingens byggnader, miljöer och ekonomi.

Följande personer ställer upp som kandidater till Kyrkofullmäktige i Himledalens församling.

1.       Stefan Ingemarsson, Rolfstorp

2.       Karl-Inge Johansson, Skällinge