Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Herrljungabygdens församling

"Genom glädje, öppenhet och delaktighet vill vi i ord och handling synliggöra Guds kärlek." Vi erbjuder mötesplatser och gudstjänstliv för alla åldrar. Du är varmt välkommen till de 21 kyrkor som finns i församlingen!

Två personer håller i varsitt stearinljus. Den ena tänder sitt ljus med hjälp av det andra ljusets låga.

Öppen kyrka

Tisdag 16 april Fåglaviks kapell 16-19.30 Välkommen att tända ett ljus, sitta ner en stund eller prata med någon

Aktuellt i Herrljungabygdens församling

Jobba hos oss

Här kan du se tjänster du kan söka hos oss! Du hittar också info om de olika profilyrkena inom Svenska kyrkan.

21/4: Musikandakt med Herrljunga Brass Band

Söndag 21 april är du välkommen till Alboga kyrka kl. 18 för att lyssna till Herrjunga Brass Band.

21/4: Musikcafé i Annelund - Hyllning till Lasse Berghagen

Söndag 21 april är du välkommen till Kyrkans hus Annelund kl. 15.00.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakonimottagning

Har du behov av stöd och hjälp? Ta kontakt med vår diakonimottagning så kan vi hjälpa er. Vi erbjuder hjälp, stöd och samtal. Telefontid start måndag 15 april kl. 13.00-14.15.

Föreläsningar om Bön

Nu i vår är du välkommen till tre föreläsningar om bön med Syster Lena från Klaradals kloster, Sjövik

28/4 Musikandakt: Mellan himmel och jord

Söndag 28 april är du välkommen till Herrljunga kyrka kl. 17 och lyssna till duon Rasmus Ringborg och Samuel Edvardsson.

Våffelcafé med musik

18/4 kl 15 Hemgården 25/4 kl 15 Hagen

Barn & ungdomsverksamhet

0-5 år

Välkomna till våra barn och familjegrupper!

6-12 år

Häng med oss på våra olika aktiviteter!

Föräldrar- och barngrupper

Kyrkans hus Annelund, varje tisdag till v.13 Ods sockengård, onsdag udda veckor Molla församlingshem, torsdag udda veckor

Fira gudstjänst!

Ett smalt träkors. I bakgrunden syns en gitarrist och en sångare uppträda på en liten scen.

Musik, andakter & gudstjänster

Välkommen att delta i musik, andakter & gudstjänster. På den här sidan hittar du aktuella satsningar i Herrljungabygdens församling. Du kan också läsa kommande söndags evangelietext.

En gammal kyrkklocka i en klockstapel.

Helgmålsbön

I Herrljungabygdens församling

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.

Bli månadsgivare – förändra liv varje dag

Med en liten gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet

Information från Skara stift

Ulrica Fritzson vald till Skara stifts nästa biskop

Första valomgången genomfördes 20 mars i biskopsvalet i Skara stift. Det slutliga resultatet visar att Ulrica Fritzson valts till Skara stifts 84:e biskop med 50,44 procents stöd.

Livets början och livets slut

Redskap för orientering i etiska vägval - Ett brev från Svenska kyrkans biskopar till präster och diakoner

Läs biskopsbrevet

Bönewebben

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

Medlemskap i Svenska kyrkan

Medlem i Svenska kyrkan

Det finns många skäl till att vara medlem i Svenska kyrkan, en av Sveriges största organisationer och samlande av goda och ideella krafter. Här kan du läsa mer om vad det innebär och hur du går till väga för att bli medlem.

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.