Två händer sträcks upp mot himlen.
Foto: Linda Mickelsson/Ikon

Svenska kyrkan på Hx 2017

Se Helsingborg från ovan, leta skatter i kyrkan eller gift dig. Under Hx händer det mycket spännande i Gustav Adolfs kyrka.

Gustav Adolfs kyrka är öppen 11.00 - 24.00 hela Hx. Café Andrum i kyrkan har öppet kl 11:00-16:00. Under Hx kan du delta i gudstjänster och gå på konserter. Torn- och kyrkogårdsvandringar, drop in-bröllop och konsthappening blir det också. Barn kan gå på skattjakt i kyrkan, pyssla vid målarbordet och vara med i en särskild sång- och instrumentstund.

För mer information samt tider och platser för de olika aktiviteterna, se vårt musikprogram. Eller se nedan.

En illustration av en fisk gjord av blå streck.

Skattjakt i kyrkan 3/8, 4/8, 5/8

Gustav Adolfs kyrka, 3/8 och 4/8, kl 11:00-16:00 samt 5/8 kl 11:00-14:00. (Inte under middagsbön med stilla musik.) Leta efter kyrkfiskarna med hjälp av en skattkarta. Vinster till alla barn som deltagit.

Sinnesromässa - tema tolerans 3/8

3/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 18:30. Med Nilla Nielsen, sång och gitarr.

En närbild på en leende kvinna vis en svart flygel. Kvinnan vänder sig mot kameran. Ett fönster i bakgrunden.

Stilla musik 3/8

3/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 21:00. Beniko Nakajama Almgren spelar stilla musik på flygeln. Kom in, sitt en stund och tänd ett ljus i våra ljusbärare.

En korthårig kvinna lutar sig mot en svart flygel. I bakgrunden ses stolar och ett altare.

Middagsbön och stilla musik 4/8

4/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 12:00. Mia Sandquist spelar stilla musik på kyrkorgeln. En stunds tystnad, andakt och eftertanke.

Utsikt över Helsingborg och Öresund från Gustav Adolfs kyrktorn.

Tornvandring 4/8 och 5/8

Gustav Adolfs kyrka 4/8 kl 13:00 och 15:00 samt 5/8 kl 11:00. Se staden från ovan. Startar vid huvudentrén. Du får en nummerlapp när du kommer, dock tidigast en kvart före start. Begränsat antal platser.

Närbild på en man i röd och vitrandig tröja. I mitten syns en gravsten samt träd.

Kyrkogårdsvandring 4/8 och 5/8

Samling vid entrén till Gustav Adolfs kyrka, 4/8 kl 16:00 och 5/8 kl 16:00. Bengt Trygg tar med oss på en vandring från gamla till nya kyrkogården. Du får höra om Birger Sjöberg, Henry Dunker, Carlos Zoega med flera, som har sina gravplatser här.

En målad bild på Martin Luther med röda, orange,vita och blå fält. Dova färger.

Konsthappening med musik

4/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 18:30. Musikimprovisationer till en utställning om Martin Luther av prästen och konstnären Kent Wisti. Otthilia Sjöberg, sång. John Venkiah, piano. Jazz går som en röd tråd genom musikimprovisationerna som lånar influenser från gospel, pop och visa.

Närbild på en kvinna som sjunger i mikrofon.

Stilla musik 4/8

4/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 21:00. Bea Sandells sommartrio: Berth Lideberg, piano, Robin Sandquist, kontrabas, Bea Sandell, sång. Det blir en behaglig blandning av jazz, pop och visa.

En man klädd i kostym sitter vid en stor kyrkorgel. Man ser delar av orgelläktaren, kyrkfönster och röda tegelväggar.

Middagsbön och stilla musik 5/8

5/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 12:00. Stilla orgelmusik med George Chittenden. En stunds tystnad, andakt och eftertanke.

En teckning med fåglar i olika färger, som sitter på linjer och sjunger.

Sång- och instrumentkul 5/8

5/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 13:00. Sångstund för barn och föräldrar där vi leker med toner och ljud från våra olika instrument i kyrkan. Ålder 0-8 år. Alla får prova att spela på orgeln, instrumentens drottning.

Två män i kostym sitter i varsin blåmönstrad fåtölj. Den ena mannen håller en violin. Ett runt bord med utsmyckade ben står i mitten.

Från skymning till sensommarljus 5/8

5/8, Gustav Adolfs kyrka, kl 21:00. Trio Cantaton: Holger Petersen, violin, Glenn Bengtsson, sång och piano, Christer Schöld, kontrabas. Avskalade versioner av exempelvis Bachs och Albinonis musik och en och annan jazzlåt.

Madrigalens renässans 3/8

3/8, S:ta Maria kyrka, kl 19:07. Med vokalensemblen Musica Ficta, under ledning av Bo Holten. Madrigaler av Monteverdi, D'India och Marenzio.