Foto: Marie Walther

Sommarmusik i S.t Olofs kyrkan

Under fyra onsdagar i juni, juli och augusti kan du avnjuta musik i S:t Olofskyrkan. Från 18:30 är det glasscafé och konserterna börjar klockan 19.

Ängeln i rummet 26/6

Onsdag 26/6, kl 19:00 (glasscafé från 18:30), S:t Olofskyrkan, Jönköpingsgatan 23. Carolina Söderman kommer från Bjärehalvön i norra Skåne och arbetar sedan 2006 på heltid som frilansande sångerska och musiker. Hon och Janne Andersson från Malmö bildar tillsammans en liten orkester. "Att sång och musik ska gå rakt in i människors hjärtan är något jag alltid eftersträvar i mitt eget musicerande. Jag känner att det viktigaste är att få människor att stanna upp och beröras, att få dem att må bra och glömma tid och rum," säger Carolina Söderman.

Röda rosor mot en vit trävägg

High 5 - sångkvintett med a capellalovers 3/7

Onsdag 3/7, kl 19:00 (glasscafé från 18:30), S:t Olofskyrkan, Jönköpingsgatan 23. A capellakvintetten High 5 består av fem rutinerade sångare från Helsingborg. Kvintetten bildades 1996 och blandar friskt bland musikstilarna; från Abba till Jackson 5, från ösig femtiotalsrock till smäktande ballader. High 5 har idag en bred erfarenhet från engagemang i show- eller konsertform, middagar, bröllop, med mera. På sommarkvällen kommer High 5 att sjunga en kavalkad av sina favoritarrangemang genom åren.

Hjärtats nyckel heter sång 7/8

Onsdagen 7/8, kl 19:00 (glasscafé från 18:30), S:t Olofskyrkan, Jönköpingsgatan 23. Mikael Järlestrand är 53 år gammal och har rest som kyrkosångare i snart 30 år. Redan under studietiden på Malmö musikhögskola började han resa på helgerna och besöka olika församlingar. Han har också spelat in skivor. På den senaste tolkar han andliga klassiker. Mikael vill förmedla glädje med sin sång och en tro på Kristus som bär i livets alla omständigheter. På sommarkvällen bjuder Mikael på ett blandat program med andliga sånger, allt från psalmer till gospels.

En resa i en värld av musikal 14/8

Onsdag 14/8, kl 19:00 (glasscafé från 18:30), S:t Olofskyrkan, Jönköpingsgatan 23. Anders Mårtensson är frilanssångare och sånglärare utbildad på bland annat Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har medverkat i Melodifestivalen och körat till artister som Sonja Aldén, Carola och Charlotte Perelli. På sommarkvällen i S:t Olof får vi följa Anders och pianisten Elena Hultman på en resa i musikalernas värld.